19.03.2020

Riktig renhold er mer aktuelt enn noen gang!

Plakat med tekst: Riktig renhold forhindrer smitte. Bilde av filtrerende halvmaske.

For å få noen gode råd og anbefalinger til hvordan man kan beskytte seg og andre for smitte gjennom riktig renhold, har Regionalt verneombud Claudia Förster snakket med fagperson på smittevernrenhold, Inger Dahl.

Utfordrende tider

Det er svært utfordrende tider for alle arbeidstakere innen hotell- og serveringsbransjen. For serveringssteder og hotell som fortsatt har åpent, vil kundekontakt fremdeles være til stede og dermed er faren for smitte mellom mennesker stor.

Vi vet at gode hostevaner og god håndhygiene reduserer smitte ved alle luftveisinfeksjoner, også smitte ved koronavirus. Godt renhold vil også være med på å bekjempe spredning av koronavirus.

For å få noen gode råd og anbefalinger til hvordan man kan beskytte seg og andre for smitte gjennom riktig renhold, har Regionalt verneombud Claudia Förster snakket med Inger Dahl som er fagperson for smittevernrenhold. Dahl er utdannet kjemiingeniør og har jobbet ved Teknologisk Institutt (nå KIWA Teknologisk Institutt) med metoder, opplæring og utvikling innen renholdsfag. 

Her er telefonintervjuet Claudia gjorde med Inger Dahl

- Hva er viktige tiltak for daglig renhold på serveringssteder nå?

- Det er viktig å vaske absolutt alle berøringsflater, f.eks. bord, benker, stoler, armlener, bankterminaler, håndtak. Det burde gjøres mellom hver kunde. Det er også viktig å fjerne alt støv på arbeidsplassen. Dette fordi virus er små og kan holde seg lenge i støvet som er rundt oss. Risiko for smitte kan derfor også være der uten at kunder er til stede.

- Hvilke rengjøringsmidler er det best å bruke?

- Det er best å bruke såpe og vann og desinfisere overflater etter vasking. For betalingsterminaler kan man også bruke ren mikrofiberklut, men her må det passes på at man ikke bruker samme side flere ganger. Dette betyr i praksis: Bruk én klut per kunde. Man må også passe på at alt av tekstiler vaskes på 90 grader, for viruset drepes først ved rundt 85 grader.

- Når du tenker på renhold på hotell, er det noe spesielt du vil anbefale?

- Som nevnt må alle berøringsoverflater vaskes og desinfiseres etter bruk. På hotellrom er det mange berøringspunkter en gjest kan komme borti. Eksempler er fjernkontroll og lysbrytere. Sengetøyvask, her gjelder samme reglene som beskrevet tidligere, alt av tekstiler skal vaskes på 90 grader.

- Dine anbefalinger: Hvordan kan servicemedarbeiderne best beskytte seg selv mot smitte?

- Det er viktig å bruke hansker og bytte dem ofte. I tillegg må hendene vaskes med såpe. Gjerne bruke en god håndkrem etterpå for å beskytte huden. Hold avstand til kunder eller andre mennesker generelt, samt vasking av alle berøringsflater.

Takk til Inger Dahl for gode råd og anbefalinger!

Viktige tips og råd:

  • Vask alle berøringsflater mellom hver kunde, bruk såpe, vann, desinfiserende, bruk hansker, fjern støv, vask tøy/kluter på 90 grader, hold avstand, unngå nærkontakt til mennesker
  • Husk at ansatte på serveringssteder og hotell, ikke er utdannet innen smittevernrenhold.
  • Det er viktig å gi god opplæring og kunnskap om renhold til de som skal holde driften i gang.
  • For arbeidsgivere er det viktig å ta vare på sine ansatte
  • For arbeidstakere er det viktig å beskytte seg selv mot smitte