Ofte stilte spørsmål
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om regionale verneombud, virkeområde og avgift
OM REGIONALE VERNEOMBUD
Bakgrunnen for ordningen med regionale verneombud
For å bedre arbeidsmiljøstandarden i spesielt utsatte bransjer er det oppnevnt regionale verneombud i bygge- og anleggsbransjen (fra 1981) og hotell-, restaurant- og renholdsbransjen (fra 2012).
Ordningen med regionale verneombud er opprettet av myndighetene i samarbeid med partene i arbeidslivet og finansieres av en årlig avgift som innbetales av virksomhetene i bransjene. Regionale verneombud skal være pådrivere for et godt og sikkert arbeidsmiljø – særlig i små og mellomstore virksomheter.
Hvem er de regionale verneombudene?
RVO har alle bakgrunn fra og har tidligere jobbet innen overnatting, servering eller renholdsbransjen. De har også vært verneombud på tidligere arbeidsplasser. Det gjør at RVO har meget god bransjekunnskap og kjenner godt til HMS-arbeid i bransjene.
Vi er 16 regionale verneombud, som er fordelt i fem regioner og har kontorsted; Oslo (6), Moss (2), Skien (1), Kristiansand (1), Bergen (2), Trondheim (2) og Tromsø (2).
Hva gjør de regionale verneombudene?
- Besøker små- og mellomstore virksomheter innen overnatting, servering og renhold.
- Bidrar til at det opprettes vernetjeneste der det ikke er etablert og ved behov, tre inn i rollen som verneombud.
- Der det er vernetjeneste, gjøre seg kjent med om virksomhetens vernetjeneste fungerer etter intensjonen.
- Bidra med råd og veiledning til verneombudet og virksomheten om systematisk HMS-arbeid.
- Holder gruppeveiledning, verneombudsforum og HMS-kurs
Du kan lese mer om hva vi kan bidra med i brosjyren
Regionale verneombud bidrar til et godt og sikkert arbeidsmiljø
Koster det noe å få besøk av RVO?
Det koster ikke noe å få besøk eller råd og veiledning fra regionale verneombud. Årlig lovpålagt avgift til alle virksomhetene i bransjen finansierer ordningen.
Ta gjerne kontakt med RVO dersom du ønsker råd og veiledning i arbeidet med vernetjeneste og helse, miljø og sikkerhetsarbeid (HMS) i din virksomhet.
VIRKEOMRÅDE
Virkeområde - Hvem er omfattet av ordningen?
Virkeområdet er hjemlet i Forskrift om endring i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, § 6-1. Virkeområde, og er knyttet opp mot virksomheter som har plikt til å ha serveringsbevilling eller skjenkebevilling, har krav om å være godkjent i Renholdsregisteret eller tilbyr overnatting (hotell, campingplasser, vandrerhjem, ferieleiligheter, turisthytter etc.).
Virksomheter uten ansatte er også omfattet av ordningen
Virksomheter som leier ut arbeidstakere til virksomheter (bemanningsbyråer) som er omfattet av bestemmelsene, kommer også inn under ordningen
Hvem har meldt oss inn i ordningen?
Ordningen med regionale verneombud er ikke en ordning der virksomheten selv kan melde seg inn eller ut.
Aller virksomheter med næringskode (NACE-kode) for overnatting (55.), servering (56.) og renhold (81.2) blir automatisk innmeldt fra Enhetsregisteret i Brønnøysund.
I tillegg blir alle virksomheter som har serverings-/skjenkebevilling innmeldt etter oversendte lister fra kommunene.
For renholdsvirksomheter mottar vi lister fra Godkjenningsordningen for renhold.
Avgiften har lovhjemmel i Forskrift om administrative ordninger på arbeidsmiljølovens område §14-3.
Virkeområdet har lovhjemmel i Forskrift om endring i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, § 6-1. Virkeområde
Vi har eget verneombud, må vi da være med i ordningen?
Ja, alle virksomheter, uavhengig om de har eget verneombud eller ikke, er omfattet av ordningen.
Det følger av ordningens forskrifter at alle virksomheter i overnatting, servering og renhold, skal omfattes av ordningen og bidra til finansiering av ordningen. Dette gjelder uavhengig av om virksomheten har eget verneombud, om virksomheten har ansatte eller ikke, eller om man etterlever arbeidsmiljølovens regler eller ikke.
Hvorfor er bensinstasjoner og kiosker med i ordningen?
Bensinstasjoner, kiosker etc som selger varm mat som pølser, hamburger etc og hvor forholdet ligger til rette for at man kan spise eller drikke på stedet, regnes som et serveringssted og er pliktige til å ha serveringsbevilling. Bensinstasjonen eller kiosken trenger ikke å ha sitteplasser for å bli regnet som et serveringssted. Det er kommunen som gir bevilling og som skal vurdere og avgjøre om virksomheten er pliktig til ha serveringsbevilling
Avgift
Hvem må betale avgift?
Alle virksomheter med aktivitet innen, overnatting, servering og renhold, er med i ordningen for regionale verneombud og skal innbetale årlig avgift.
Avgiften har lovhjemmel i Forskrift om administrative ordninger på arbeidsmiljølovens område §14-3.Forskriftsbestemt avgiftssats er 0,065 % av virksomhetens lønnsutgifter. Fondsstyret er gitt myndighet/plikt til å sette ned avgiften dersom ordningen akkumulerer et betydelig overskudd. Fondsstyret har vedtatt å sette ned avgiftssats til 0,040% for 2022
Avgiften skal minst være kr 250. For virksomheter som ikke har ansatte eller nyregistrerte virksomheter er avgift kr. 250.
Lovhjemmel for avgift
Avgiften har lovhjemmel i Forskrift om administrative ordninger på arbeidsmiljølovens område §14-3. Forskriftsbestemt avgiftssats er 0,065 % av virksomhetens lønnsutgifter. Minst beløp å innbetale er kr. 250. Virksomheter som ikke sysselsetter arbeidstakere skal betale kr. 250.
Fondsstyret er gitt myndighet/plikt til å sette ned avgiften dersom ordningen akkumulerer et betydelig overskudd. Ved årsskifte og budsjettbehandling, vil Fondsstyret hvert år vurdere avgiftssats for neste avgiftsår. I styremøte den 10.02.22, vedtok Fondsstyret å sette ned avgiftssats til 0,040% for 2022.
Hvordan beregnes avgift?
Avgift blir forhåndsberegnet ut fra virksomhetens totale lønnskostnader eller antall ansatte virksomheten er registrert med. Avgift for 2022 er automatisk beregnet ut fra fjorårets (2021) totale lønnskostnader eller antall ansatte som virksomheten er registrert med i Enhetsregisteret.
Lønnskostnader 2021 er innhentet fra Regnskapsregisteret via Proff Forvalt sin nettside proff.no fra fane regnskap og kolonne «herav kun lønn». Antall ansatte er hentet fra Arbeidstaker- og Arbeidsgiverregisteret via Enhetsregisteret i Brønnøysund og inneholder både faste og midlertidig ansatte.
Forhåndsberegnet avgift:
• Lønnsgrunnlag for 2021
Avgift beregnes med 0,040 % av innhentet lønnskostnader
• Der vi mangler lønnsgrunnlag, er avgift basert på antall ansatte. Avgift beregnet av totale antall ansatte virksomheten er registrert med i Enhetsregisteret.
Dersom beregnet avgiftsbeløp blir under kr 250, er minimums avgift å innbetale kr 250.
Viktig! For virksomheter med sekundærnæringskode 55, 56, 81.2 eller annen næringskode, skal avgift beregnes av lønnskostnader evt. antall ansatte, for de ansatte som arbeider innen overnatting, servering og renhold.
Alle virksomheter må kontrollere og evt. endre beregningsgrunnlaget eller antall ansatte. Lønnsgrunnlag som skal rapporteres inn, er det samme grunnlaget som for Arbeidsgiveravgiften.
Endring av beregnet avgift
- gjøres på Kundeportalen. Ved innlogging, bruk organisasjons- og kundenummer som står øverst på brev om forhåndsberegnet avgift eller faktura.
Ved endring er det kun beregningsgrunnlaget som kan endres, ikke innhentet lønnskostnader.
Der vi har beregnet avgift på bakgrunn av antall ansatte, bes virksomheten selv legge inn lønnskostnader. Dette vil være et mer korrekt avgiftsgrunnlag og kan redusere forhåndsberegnet avgiftsbeløp. Evt. endring av antall ansatte, registreres i feltet korr. ansatte.
Endringene må kommenteres og husk å lagre før du logger ut av kundeportalen.
Vennligst registrer e-post- og faktura-adresse i kundeportalen.
Etter fristen sendes krav om avgift (faktura) med betalingsinformasjon fra Visma Financial Solutions AS. Kravet sendes som EHF, eFaktura, e-post eller pr. post.
Nærmere om avgiftsberegning finner du under siden RVO avgift
Endring av beregnet avgift
- gjøres i Kundeportalen. Ved innlogging, bruk organisasjons- og kundenummer som står øverst på brev om forhåndsberegnet avgift eller faktura.
Ved endring er det kun lønnsgrunnlag som kan endres, ikke innhentet lønnskostnader.
Der vi har beregnet avgift på bakgrunn av antall ansatte, bes virksomheten selv legge inn lønnsgrunnlag. Dette vil være et mer korrekt avgiftsgrunnlag og kan redusere forhåndsberegnet avgiftsbeløp. Evt. endring av antall ansatte, registreres i feltet korr. ansatte.
Endringene må kommenteres og husk å lagre før du logger ut av kundeportalen.
Vennligst registrer e-post- og faktura-adresse i kundeportalen.
Etter fristen sendes krav om avgift (faktura) med betalingsinformasjon fra Visma Financial Solutions AS. Kravet sendes som EHF, eFaktura, e-post eller pr. post.
Nærmere beskrivelse av de ulike avgiftsberegningene finner du på siden Avgift
Vi har sporadisk drift
Virksomheter med aktivitet deler av året eller som kun har sporadisk aktivitet, skal betale minimumsavgiften på kr 250.
Virksomheter som ikke har aktivitet, skal ikke betale avgift.
Vi har startet virksomhet i år
Virksomheter som har startet opp i inneværende år, skal betale kr. 250.
Utsendelse av avgift
Krav om avgift (faktura) med betalingsinformasjon sendes fra Visma Financial Solutions AS. Kravet sendes som EHF, e-faktura, e-post eller pr. post. Faktura til virksomheter uten ansatte, kr. 250, sendes 1. kvartal. Beregnet avgift og faktura til virksomheter med flere enn 1 ansatt sendes fra august.
Spørsmål om faktura og inkasso kan rettes til Visma Financial Solutions AS
Tlf: 73 20 60 60
E-post: callsenter@visma.com
Kan jeg klage på avgiften?
Ja, du kan klage på avgiften.
Virksomhetene har mulighet til å klage på avgiften dersom dere mener at virksomheten ikke omfattes av ordningen. Det er Fondsstyret som behandler klagen. Sekretariatet kan imidlertid avgjøre klagen hvis klagen bør gis medhold, eller bygger på tidligere praksis i andre klagesaker.
Dersom beslutning i saken krever tolkning av lovbestemmelsene i forskriften, skal sekretariatet forelegge saken for Fondsstyret før saken evt. oversendes til Arbeids- og sosialdepartementet til uttalelse.
Saksgang i klagesaker
1. Skriftlig klage sendes til sekretariatet for regionale verneombud
2. Klagefristen er 3 uker fra det tidspunkt krav om avgift anses å ha kommet frem til virksomheten.
3. Innkreving av avgift, stilles i bero til klagen er ferdigbehandlet
4. Sekretariatet sørger for at saken er tilstrekkelig opplyst og avgir sin innstilling til Fondsstyret
5. Sekretariatet underretter klager skriftlig om resultatet i klagesaken etter at klagen er behandlet av Fondsstyret
Hvilke virksomheter omfattes av ordningen?
Virkeområde for ordningen med regionale verneombud innen hotell, restaurant og renhold er regulert i Forskrift av 6. desember 2011 nr. 1355 om organisering, ledelse og medvirkning § 6-1;
a) Virksomheter som har plikt til å ha serveringsbevilling og/el. skjenkebevilling.
b) Virksomheter som har krav om å være godkjent av Arbeidstilsynets etter forskrift om
offentlig godkjenning av renholdsvirksomheter og om kjøp av renholdstjenester
c) Virksomheter som tilbyr overnatting, herunder hotellvirksomhet, drift av vandrerhjem,
ferieleiligheter, campingplasser og turisthytter
Virkeområde gjelder også for virksomheter som leier ut arbeidstakere til virksomheter (bemanningsbyråer) innen servering, overnatting eller renhold.
Virksomheter uten ansatte omfattes også av ordningen.