Ordningen finansieres via årlig innbetaling av en avgift fra virksomhetene i bransjene.
Departementet fastsetter avgiftssatsen og kan bestemme endringer av satsen, jf. forskrift om administrative ordninger § 14–2.
Avgiftsplikten omfatter all bygge- og anleggsvirksomhet, jf. forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 1–4. Det vil si:
Alle virksomheter med aktivitet innen bygge- og anleggsbransjen hvor det utføres arbeid på mobile eller midlertidige arbeidsplasser, er avgiftspliktige.
Avgiften skal betales uavhengig om virksomheten har mange ansatte eller er et enkeltpersonforetak, har eget verneombud eller har organiserte arbeidstakere.
For virksomheter som produserer flere typer varer eller tjenester, er det kun aktiviteten som foregår innenfor definisjonen for bygge- og anleggsarbeid som faller inn under ordningen.
Opplysninger om virksomheten hentes fra Enhetsregisteret i Brønnøysundregisteret, og fra informasjon de regionale verneombudene registrerer på sine arbeidsplassbesøk.
Her er en oversikt over avgiftspliktige virksomheter som er basert på Statistisk sentralbyrås standard for næringsgruppering. Næringskoden i seg selv ikke er avgjørende for om virksomheten skal anses som avgiftspliktig eller ikke.
Virksomheter med mindre enn 2 ansatte skal betale minimumsbeløpet som tilsvarer 500 kr for 2023.
For virksomheter med flere ansatte blir avgiften beregnet på to måter: av lønnsutgifter eller antall ansatte.
Lønnskostnader innhentes fra Regnskapsregisteret fra fjorårets årsregnskap via Proff forvalt sin nettside proff.no.
30 % trekkes fra lønnskostnaden som er beregnet lønn for personell innen administrasjon og/eller annen
virksomhet utenom bygge og anleggsvirksomhet. Resultatet danner beregningsgrunnlaget for avgiften, som beregnes med 0,035 % i 2023.
For virksomheter som ikke sender inn årsregnskap, og hvor lønnsutgifter ikke kan hentes inn, blir avgiften forhåndsberegnet etter 150 kr. Antall ansatte er hentet fra Arbeidstaker- og Arbeidsgiverregisteret, via Enhetsregisteret i Brønnøysund. Antall inneholder både faste og midlertidige ansatte.
Virksomheter som er oppført i sekundærnæring i bransjene, og virksomheter som får avgiften beregnet av alle ansatte, får tilsendt brev for å endre grunnlag for beregning av avgiften til den delen av virksomhetens lønnsutgifter, eller antall ansatte, som er direkte knyttet til bygge- og anleggsvirksomhet. Virksomhetene må selv finne frem korrekte opplysninger og endre grunnlag for beregning av avgift i kundeportalen, før faktura på avgiften sendes fra Visma.
I 2023 har avgiften vært på 0,035 prosent av virksomhetens lønnsutgifter. Minimumsbeløpet for 2023 var på 500 kr. For enkeltpersonforetak (uten ansatte) var avgiften 500 kr. Sekretariatet sender ut et krav om avgift per år per virksomhet. Selve innkrevingen er fordelt ut over hele året. Virksomheter som ikke betaler avgiften innen fristen, får varsel om inkasso. Betales ikke avgiften innen fristen, går saken til inkasso.
Det er i 2023 sendt avgiftskrav til 69 122 virksomheter som er registrert i ordningen. Det er en liten nedgang fra 70 189 fakturerte virksomheter i 2022. Det har i løpet av 2023 blitt innmeldt 7 751 nye virksomheter i ordningen, og det er i samme periode registrert 7 351 virksomheter utmeldt.
Det er for avgiftsåret 2023 totalt innbetalt totalt kr 60 002 953,- fra 56 442 virksomheter. Innbetalingene er fordelt som vist under på de forskjellige NACE gruppene.
NACE-grupper | Antall betalt | Beløp |
---|---|---|
NACE 41 | 16 556 | kr 15 850 837 |
NACE 42 | 963 | kr 3 708 258 |
NACE 43 | 33 699 | kr 31 386 309 |
Andre/Ingen | 5 224 | kr 9 057 549 |
Totalt | 56 442 | kr 60 002 953 |
Mottatt betalinger på totalt kr 60 002 953,- er kr 30 698 691,- mer enn i 2022. Det er flere grunner til denne økningen. For avgiftsåret 2023 ble minimumsbeløp endret fra kr 250,- til kr 500,-.
I tillegg ble prosentsats for beregning av lønnsgrunnlag endret fra 0,02 prosent i 2022 til 0,035 prosent i 2023.
Fordelt på beregningsreglene har mottatt betaling fordelt seg som vist under.
Sammenlignet med mottatt betaling i 2022 har disse fordelt seg veldig likt på de forskjellige beregningsreglene.
Besvarte telefoner og skriftlige henvendelser som gjelder avgiftsinnkreving Visma Amili AS er leverandør av fakturaservice og inkasso. Visma betjener også kundeservice.
Antall henvendelse til Visma er totalt sett på nivå med 2022, en reduksjon i telefonhenvendelser, men en tilsvarende økning i skriftlige henvendelser. Henvendelser til sekretariatet har hatt en økning, både i skriftlige henvendelser og henvendelser på telefon.
2023 | 2022 | |
---|---|---|
Telefon Visma | 4208 | 4477 |
Telefon sekretariatet | 871 | 538 |
Sum | 5079 | 5015 |
2023 | 2022 | |
---|---|---|
E-post Visma | 2298 | 2047 |
E-post sekretariatet | 1302 | 1081 |
Sum | 3600 | 3128 |