Virkeområdet for ordninger er knyttet opp mot virksomheter som har plikt til å ha serveringsbevilling eller skjenkebevilling, har krav om å være godkjent i Renholdsregisteret eller tilbyr overnatting (hotell,campingplasser, vandrerhjem, ferieleiligheter, turisthytter etc.)
Virksomheter som ikke har arbeidstakere, og virksomheter som leier ut arbeidstakere (bemanningsbyråer), er også omfattet av ordningen.
Virkeområde er hjemlet i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning kap. 6, § 6-1. Virkeområde.
Ordningen finansieres gjennom en årlig innbetaling av avgift fra alle virksomhetene som omfattes av ordningen. Avgift for regionale verneombud i overnattings- serverings- og rengjøringsvirksomheter er hjemlet i forskrift om Administrative ordninger § 14-3. Forskriftsbestemt avgiftssats er 0,065 % av virksomhetens lønnsutgifter. Minstebeløp å innbetale er kr 250. Virksomheter som ikke sysselsetter arbeidstakere skal betale kr 250. I forskrift om administrative ordninger § 14-3, 2.ledd, fremkommer det at «Fondsstyret har myndighet til å sette ned avgiften dersom ordningen akkumulerer et betydelig overskudd. Fondsstyret skal sette ned avgiften dersom ordningen ved årsskifte har akkumulert et overskudd tilsvarende de totale driftskostnadene for foregående år».
Fondet hadde pr. 31.12.2021 egenkapital som oversteg ett års driftskostnader for ordningen. Et samlet styre besluttet å sette ned avgiftssatsen til 0,040 % i 2022.
Det er sendt avgiftskrav til 25 211 virksomheter som er registrert i ordningens register. Av disse var 3 377 nyregistrerte virksomheter og 3 645 virksomheter er meldt ut av ordningen.
Det er inngått avtale med Visma Financial Solutions AS som leverandør av fakturaservice og inkasso. Visma betjener også kundeservice.
Pr. 31.12.2022, er det for avgiftsåret 2022, innbetalt totalt kr 18,8 millioner * fra 19 645 virksomheter
* innbetalt avgift avviker fra avgiftsinntekt i resultatregnskap 2022, da innbetalt avgift for 2021 og utestående avgift for avgiftsåret 2022 er inntatt i resultatregnskap for 2022.
Det har vært ca. 500 færre telefonhenvendelser til Visma og sekretariatet i 2022 sammenlignet med 2021. Det har vært en liten økning i skriftlige henvendelser pr. e-post, ca. 100, dette er henvendelser som i stor grad knytter seg til virksomheter som ikke lengre har drift, korrigering av avgiftsberegning og nye virksomheter som ikke har mottatt faktura tidligere og ønsker mer informasjon om ordningen. Fondsstyret har ikke mottatt noen klager til behandling.
2022 | 2021 | |
---|---|---|
Telefon Visma | 2642 | 3015 |
Telefon sekretariatet | 608 | 715 |
Sum | 3250 | 3730 |
2022 | 2021 | |
---|---|---|
E-post Visma | 1055 | 959 |
E-post sekretariatet | 987 | 988 |
Sum | 2042 | 1947 |