meny
Illustrasjonsbilde av oppvaskhandsker som starter en renholdsmaskin.

Renholds­bransjen – års­rapport fra regionale verne­ombud

Situasjonsbeskrivelse av renholdsbransjen

Renholdsbransjen preges av mange nyetableringer og virksomheter som etter kort tid opphører eller aldri starter aktiv renholdsdrift, spesielt blant enkeltpersonforetak og små virksomheter. I RVO ordningens register er det registrert ca. 6.000 renholdsvirksomheter. Det reelle tallet kan være noe lavere, da mange av virksomhetene som er registrert ikke har aktivitet p.t. Tall fra SSB per 01.01.2018 viser at antall renholdsvirksomheter (NACE 81.21) med økonomisk aktivitet pr. 01.01.2018 er ca. 5100.

Store foretak som er organisert som AS/ASA preger renholdsbransjen og om lag 90 prosent av arbeidstakerne er ansatt i aksjeselskaper. Selv om de fleste renholdere er ansatt i store selskap er enkeltpersonforetak uten ansatte, det vil si virksomheter med kun selvstendig næringsdrivende eller ikke aktiv drift, den dominerende organisasjonsform.

Det er forholdsvis enkelt å starte en renholdsvirksomhet – kravene til formell kompetanse er begrenset og etableringskostnadene ved oppstart er lave. De regionale verneombudenes erfaring er at de små virksomhetene ofte er organisert fra hjemmekontor med egen nettside, postboks og mobiltelefon, mange av disse virksomhetene har faste oppdrag og nye oppdrag skjer gjennom Mittanbud.no (Finn.no) og andre annonseoppslag.

RVO-enes erfaring og kartlegging, avdekker at det er mange små virksomheter som tilbyr renhold, men som ikke har søkt om godkjenning for renhold.

Deltidsandelen er høy, og mange er registrert med mer enn ett arbeidsforhold. Tall fra SSB for 2015 viser at over 70 % av arbeidstakerne innen renhold har innvandrer-bakgrunn. Andelen arbeidstakere med bakgrunn fra Øst-Europa har økt de senere årene og utgjør nå ca. 40 % av arbeidstakerne. Flertall av ­arbeidstakerne fra Øst-Europa er kvinner, mens det er et flertall av menn blant arbeidstakere med bakgrunn fra Asia, Afrika og Sør- og Mellom-Amerika.

RVO-enes erfaring og kartlegging, avdekker at det er mange små virksomheter som tilbyr renhold, men som ikke har søkt om godkjenning for renhold.

Personalsituasjon for Regionale verneombud

Det er pr. d.d. totalt 16 RVO i HRR ordningen, hvorav 7 RVO primært jobber innen renhold. RVO-ene er fordelt i fem regioner; Nord, Midt, Vest, Sør og Øst og har sitt kontorsted i henholdsvis Tromsø, Trondheim, Bergen, Skien, Kristiansand, Moss og Oslo.

Det har vært flere langtidssykmeldinger samt avvikling av foreldrepermisjon, noe som i 2018 har medført færre besøk til renholdsvirksomheter enn normalt samtidig har RVO-ene også. I tillegg har flere av RVO-ene har ulike verv og aktiviteter som tidvis fristiller de fra jobben som RVO.

Besøksstrategi 2018 for regionale verneombud (RVO)

Primæroppgaven til RVO-ene er å besøke små og mellomstore virksomheter som ikke har verne­tjeneste eller eksisterende vernetjeneste som ikke fungerer etter intensjonen. Ved råd og veiledning skal RVO-ene bidra til at det opprettes vernetjeneste/velfungerende vernetjeneste hos virksomhetene de besøker.

RVO-ene arrangerer også veiledning gjennom egne konsept for gruppeveiledning til daglig ledere og verneombud, samt egne verneombudsforum og samlinger for verneombud.

Ved bedriftsbesøk har fokus vært på:

  • Bidra til å opprette vernetjeneste der det ­mangler. Bistå virksomheter med å få på plass verne­tjeneste eller skriftlig avtale om annen ordning for ­vernetjeneste.
  • Der vernetjeneste eksisterer, avdekke hvordan vernetjenesten fungerer i praksis.
  • Veilede og gi råd til daglig leder og verneombud om hvordan virksomheten kan styrke sitt HMS- og vernearbeid.
  • Ved behov og ved indikasjoner på farlige ­arbeidsbetingelser, kan RVO tre inn og virke som ­verneombud på arbeidsplasser hvor det ikke er valgt verneombud.

Ett annet fokus for RVO innen renhold, har vært å komme i kontakt med virksomheter som ikke er registrert i renholdsregisteret til «Godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter». Pr. post, telefon eller besøk, har RVO informert og veiledet virksomheten om plikten til å søke godkjenning ved salg av renholdstjenester. Ved fortsatt manglende søknad til Godkjenningsordningen, har RVO tipset Arbeidstilsynet.

RVO besøker f.eks. kjøpesentre og byggeplasser, for å komme i kontakt med renholdere på arbeidsplassene og for avdekke renholderens kjennskap til sin virksomhets vernetjeneste og HMS-arbeid.

De regionale verneombudene har store regioner/­områder de skal dekke over, noe som medfører utstrakt reisevirksomhet. For å få til en hensiktsmessig utvelgelse av virksomheter må de ­regionale verneom­budene, foruten å se hen til besøks­strategien, ta hensyn til geografiske forhold, reisetid, værforhold spesielt om vinteren, tips, samt vurdering av risikoforholdene i virksomhetene. Det er i tillegg gledelig å se at det er en stadig økende etterspørsel fra virksomheter som ønsker veiledning og evt. besøk fra de regionale verneombudene.

Funn og resultater renholdsbransjen

RegionØstSørVestMidtNordTotal sum
Totalt besøk og kontakt med virksomheter263611806929602
Kontakt med ikke godkjente renholds­virksomheter (pr. brev)53399994204
Kontakt med renholdere på kjøpe­sentre og bygge­plasser (fysisk oppmøte)5011612079
Bedrifts­besøk (fysisk oppmøte)16021654825319

 

Funn ved besøk

RegionØstSørVestMidtNordTotal sum
Virksomhet uten verne­ombud (over 10 ansatte)2013410
Virksomhet som mangler skriftlig avtale om annen ­ordning for verne­tjenesten (under 10 ansatte)7012111
Virksomhet som mangler ­skriftlig avtale om Samordningsansvaret for vernetjenesten (Ved arbeidsplasser med flere arbeidsgivere på samme arbeidsplass)65380352
Verne­ombud uten HMS-opplæring11020114
Leder mangler HMS-opplæring11000415

Kommentar

RVO innen renhold har i 2018 besøkt og vært i kontakt med ca. 600 virksomheter, mange av virksomhetene har RVO-ene besøkt flere ganger og hatt en tett oppfølging av.

Av totalt antall virksomhetsbesøk/kontakt RVO-ene har gjort, er det ca. 200 renholdsvirksomheter som tilbyr renholdstjenester, som ikke er registrert eller har søkt «Godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter». Ved kontakt og besøk til virksomheter som ikke er godkjent i Godkjenningsordningen, er RVO-enes erfaring at det ofte mangler ved vernetjeneste og HMS-arbeid. RVO bruker mye tid og ressurser på å informere og veilede virksomheter med søknad til «Godkjenningsordningen for renhold». I de tilfeller der virksomheten, etter noe tid, fortsatt ikke har søkt om godkjenning for renhold, blir det sendt tips om virksomheten til Arbeidstilsynet.

Ved kontakt med renholdere på kjøpesentre og byggeplasser, har RVO erfart at det er lite kjennskap til egen virksomhetens vernetjeneste og HMS-arbeid eller om det eksisterer en samordningsavtale for verne- og miljøarbeid på arbeidsplassen. RVO opplever også manglende kjennskap til virksomhetenes avvikssystem og at få av de ansatte RVO har snakket vet hvem som er verneombud eller om deres virksomhet er tilknyttet BHT. Alle ansatte innen renhold skal HMS-kort, men RVO møter ofte ansatte uten pliktig HMS-kort for renhold. På byggeplasser viser det seg at mange HMS-ansvarlige vet hva HMS-kort for bygg er, men de er ikke kjent med at renholdere må ha HMS-kort for renhold.

De fleste virksomhetene RVO-ene besøker har dokumentasjon på at de har verneombud eller skriftlig avtale om annen ordning for vernetjenesten, men det fremkommer ikke hvordan det jobbes med vernetjenesten. RVO-enes erfaring er imidlertid at skriftlig dokumentasjon på vernetjeneste, kun fungerer på «papiret» for å imøtekomme Godkjenningsordningen for renhold sitt krav om vernetjeneste. Verneombudene er ofte ikke inkludert i virksomhetens HMS-arbeid og har ingen kontakt med BHT.

Når RVO-ene besøker arbeidsplasser med flere arbeidsgivere på samme arbeidsplass (f.eks. kjøpesentre og byggeplasser), avdekkes det ofte manglende skriftlig avtale om hvem som har ansvar for samordningen av de enkelte virksomheters verne- og miljøarbeid.

Det er avdekket at, både verneombud og daglig leder, mangler verneombudskurs og annen HMS-opplæring.

Punktene som RVO påpeker flest mangler og veileder:

  • Mangler ved avviksregistrering. Veiledning i registrering av avvik og uønskede hendelser
  • Mangelfull pliktig HMS opplæring. Veiledning til daglig leder og verneombud
  • Ikke registrert i Godkjenningsordningen for renhold. Veilede virksomheten med å søke godkjenningsordningen for renhold og med det HMS-kort for ansatte
  • Veilede virksomheten med HMS-kartlegging og/eller vernerunde – aktiv bruk av HMS-systemet
  • Veilede virksomheten med å utarbeide risikoanalyse som er tilpasset virksomheten
  • Veilede om allmengjøring av tariffavtale for renholdsvirksomheter (minstelønn)

Det er gledelig og tilfreds­stillende for RVO-ene å erfare at mange virksomheter, ved bistand og veiledning fra RVO-ene, får på plass en verne­tjeneste og et HMS-system som fungerer for virksomheten.

RVO-enes erfaringer med virksom­hetenes vernetjeneste og HMS-arbeid

RVO-ene erfarer fortsatt at mange av virksom­hetene de besøker har et mangelfullt og lite systematiske verne- og HMS-arbeid. Ved mellomstore virksom­hetene fungere ofte vernetjenesten og HMS-­arbeidet bedre enn hos de små virksomhetene. Utfordringen for verneombud i store og mellom­store virksomheter er at de ofte har store områder og mange ansatte å være verneombud for, samt liten tid til å utføre sitt verneombuds verv. Ved besøk til de små virksomhetene er det avdekket at verneombud ofte er utpekt av eier og har en lederstilling i virksomheten. Verneombudsopplæring skjer ofte gjennom nettbaserte kurs, da det er kostnads- og tidsbesparende for virksomheten. Kvaliteten på HMS-kursene er varierende og etter gjennomført kurs jobbes det sjeldent aktivt med vernearbeid.

Stor turnover av verneombud, manglende norsk-/språkkunnskap, lite fokus og manglende eller dårlig opplæring i HMS-arbeid, er noen av utfordringene som gjelder for både små og store virksomheter. RVO-ene erfarer at det er et generelt lav HMS-­kunnskap hos ledere og verneombud i bransjen. Ofte har virksomheten et lite oppdatert HMS-system som BHT eller andre samarbeidspartnere har levert til virksomheten, uten å tilpasse det til den enkelte virksomhet. Hos virksomheter med under 10 ansatte, fungerer skriftlig avtale om annen alternativ verneombudsordning svært dårlig.

Ved kontakt med renholdere på kjøpesentre og byggeplasser, har RVO-ene erfart at det er liten kjennskap til egen virksomhets vernetjeneste og HMS-arbeid.

Utviklingen det siste året viser at mange virksom­heter RVO-ene besøker, ønsker hjelp og bistand av RVO-ene til å få på plass en velfungerende verne­tjeneste og et systematisk HMS-arbeid. Det er gledelig og tilfredsstillende for RVO-ene å erfare at mange virksomheter, ved bistand og veiledning fra RVO-ene, får på plass en vernetjeneste og et HMS-system som fungerer for virksomheten.

Erfaringer med RVO-enes aktivitet

I kraft av tidligere ansettelsesforhold og bakgrunn fra renholdsbransjen, har RVO-ene solid kjennskap til virksomhetenes utfordringer og arbeid med HMS og vernetjenesten, og er meget godt egnet til å gi god veiledning og bistand til virksomhetene de besøker.

Flere av RVO-ene melder i sin årsrapport at de nå erfarer at flere virksomheter de har besøkt ser viktig­heten av at virksomhetens HMS-arbeid systematiseres og dokumenteres. Ofte har virksomheten deler av HMS-arbeidet på plass, men mangler gode rutiner og dokumentasjon i HMS-system, spesielt ved avviksregistrering og risikovurdering. Med ­bistand og veiledning fra RVO får mange virksomheter systematisert sitt HMS-arbeid.

Etter besøk fra RVO blir mange virksomheter og verne­ombud i større grad bevisst på hvordan de kan bruke bedriftshelsetjenesten (BHT) i sitt HMS-­arbeid. Der virksomheten har et aktivt og godt ­samarbeid med BHT, erfarer RVO at virksomheten også har et godt og systematisk HMS-system.

Arbeidstilsynet har i 2018 utarbeidet Risikohjelpen for renholdsbransjen, dette er et verktøy som skal hjelpe virksomheter med å redusere risikoer på arbeidsplassen for å unngå sykdom og skader. Ved besøk gir RVO veiledning og opplæring i hvordan virksomheten kan bruke Risikohjelpen i sitt HMS-arbeid.

Gruppeveiledningene og verneombudsforum/samlingen er en god arena for erfaringsutveksling og å bygge nettverk med andre i samme bransje.

I tillegg til bedriftsbesøk og kontakt med renholdere på arbeidsplass, har RVO-ene brukt tid og ressurser på å planlegge og gjennomføre gruppeveiledning i systematisk HMS-arbeid. Felles gruppeveiledning er spesielt rettet mot daglig ledere, verneombud og ­ansatte innen renholdsbransjen. Det er i 2018 gjennom­ført 6 gruppeveiledninger. Målet for gruppeveiled­ningene er å gi deltagerne grunnleggende kompetanse innen systematisk helse-, miljø - og sikkerhets­arbeid. Veiledningene skal bidra til at lederne tilegner seg nok kunnskap for å kunne bygge opp sitt eget intern­kontrollsystem og jobbe systematisk med det.

I tillegg har RVO innen renhold arrangerer 6 verneombudsforum/samlinger for verneombud innen renhold. Gruppeveiledningene og verneombudsforum/samlingen er en god arena for erfaringsutveksling og å bygge nettverk med andre i samme bransje. RVO får mange gode tilbakemeldinger på sine gruppeveiledninger og verneombudsforum.

Gjennomførte kompetanseutviklingstiltak

Det har vært avholdt 4 felles samlinger for RVO-ene i 2018. Samlingene er et tiltak for å sikre enhetlig arbeid, erfaringsutveksling og oppdatering av kompetanse. Gjennom samlingene har det vært et fokus på hvordan RVO rollen kan tydeliggjøres og videreutvikles slik at RVO-ene jobber mer enhetlig. Formål og målsetting for RVO ordningen, virksomhetsplan og individuell handlingsplan 2019 samt konseptet med gruppeveiledning og verneombudsforum, er temaer det har blitt jobbet mye med og diskutert i grupper og fellesskap på samlingene. I forbindelse med felles samlingene har RVO egen bransjedag med erfaringsutveksling, diskusjon og drøfting mellom RVO-ene, samt bransjespesifikt faglig påfyll. Ansvar for bransjedagen og program har RVO-ene.

I september ble det avholdt samarbeidsmøte mellom RVO og inspektører, tilsynsledere og jurister i Arbeidstilsynet, innen bransjene renhold, overnatting og servering. Inngått samarbeidsavtale mellom RVO ordningen og Arbeidstilsynet var et av hovedtemaene på samarbeidsmøte og som ble diskutert i gruppearbeid.

I løpet av 2018 har alle RVO deltatt på Arbeidstil­synets og Likestillings- og diskriminerings-ombudets opplæring i håndtering av seksuell trakassering og kurs i presentasjonsteknikk. De fleste av RVO-ene har også deltatt på andre fag- og bransjerelaterte kurs og konferanser for faglig påfyll og oppdatering.

Utadrettet informasjon (deltagelse på messer, konferanser, kurs, foredragsholder, etc.)

RVO har deltatt på flere ulike messer og konferanser bl.a. Renholds konferansen, Cleaning.no, NFSR på Lillehammer, Arbeidsmiljøkongress, HMS-tinget. RVO-ene i alle regionene markerte også «Verdens arbeidsmiljødag» og «Renholdernes dag» på ulike måter. Flere av RVO-ene har også vært brukt som foredragsholdere ved bl.a. kurs og samlinger i regi av Norsk Arbeidsmandsforbund, AOF opplæringskontor for lærlinger innen renhold, NAV og interne møter hos virksomheter.

Samarbeid med andre

Den nærmeste samarbeidspartneren til RVO-ene er Arbeidstilsynet. I tråd med RVO-enes forskrifts­bestemmelse og besøksstrategi, skal RVO-ene tipse Arbeidstilsynet dersom virksomheten ikke opp­retter vernetjeneste eller AMU, etter at RVO har gjort virksomheten oppmerksom på denne plikten og det er forsøkt å bistå virksomheten med opprettelse av verne­tjeneste. Hovedvekten av tips fra renholds RVO til Arbeidstilsynet, gjelder saker der virksomheten ikke har søkt om godkjenning for renhold. RVO-ene tipser også i saker som faller utenfor RVO-enes mandat, spesielt saker de kommer over som hører inn ­under sosial dumping eller arbeidsmarkeds­kriminalitet. Øvrige samarbeidspartnere er Norsk Arbeidsmandsforbund, Godkjenningsordningen for Renhold, RVO innen bygg, og tilbydere av Bedrifts­helsetjenester.

Illustrasjonsbilde av en renholdsarbeider på et hotell.