meny
Illustrasjonsbilde av en kokk

Overnatting og servering – års­rapport fra regionale verne­ombud

Situasjonsbeskrivelse av overnattings- og serveringsbransjen:

Overnattings- og serveringsbransjen sysselsetter over 90 000 arbeidstakere. I RVO ordningens register er det ca. 3.000 virksomheter innen overnatting og ca. 10.800 virksomheter innen servering. Det reelle tall kan være noe lavere, da mange av virksomhetene som er registrert ikke har aktivitet p.t.

I serveringsbransjen er det en overvekt av små og mellomstore virksomheter med få ansatte, men det er også mange serveringsvirksomheter som er tilknyttet ulike store kjeder, spesielt i Oslo området og andre storbyer, og da spesielt innen fastfood og kaffe­kjeder. Serveringsbransjen favner et bredt spekter av ulik type virksomheter; restauranter, kafeer, barer, gatekjøkken.

Innen overnatting er det flest små virksomheter (1–9 ansatte), men de fleste er sysselsatt innen de store hotellkjedene som står for over halvparten av alle sysselsatte i overnatting. Overnattingsbransjen består, foruten de store hotellene, av mange små og store campingplasser, turisthytter og vandrerhjem.

Utviklingen det siste året viser at mange virk­somheter, ønsker hjelp og bistand av RVO-ene til å få på plass en vel­fungerende verne­tjeneste og et systematisk HMS-­arbeid.

Overnattings og serveringsbransjen er preget av unge arbeidstakere og høy turnover – spesielt i serveringsbransjen. Innen servering, kombinerer mange arbeidstakere jobb og utdanning og det er en stor grad av deltids- og midlertidig arbeid. En stor andel arbeidstakere innen overnatting og serveringsbransjen har utenlandsk bakgrunn. Innen overnatting er det færre arbeidstakere som kombinerer jobb med utdanning og mange arbeidstakere synes å ha et fastere ansettelsesforhold, men deler av bransjen og regionene er sesongbetont.

Personalsituasjonen

Det er pr. d.d. totalt 16 RVO i HRR ordningen, hvorav 9 RVO primært jobber innen overnatting og servering. RVO-ene er fordelt i fem regioner; Nord, Midt, Vest, Sør og Øst og har sitt kontorsted i henholdsvis Tromsø, Trondheim, Bergen, Skien, Kristiansand, Moss og Oslo. Etter at ordningen ble styrket med 4 nye RVO innen overnatting og servering, har det vært en betydelig økning i RVO-enes aktivitet og besøk til virksomheter i overnattings- og serveringsbransjen.

Besøksstrategi 2018 for regionale verneombud

Primæroppgaven til RVO-ene er å besøke små og mellom­store virksomheter som ikke har vernetjeneste eller eksisterende vernetjeneste som ikke fungerer etter intensjonen. Ved råd og veiledning skal RVO-ene bidra til at det opprettes vernetjeneste/velfun­gerende vernetjeneste hos virksomhetene de besøker.

Ved bedriftsbesøk har fokus vært på:

  • Bidra til å opprette vernetjeneste der det mangler. Bistå virksomheter med å få på plass vernetjeneste eller skriftlig avtale om annen ordning for verne­tjeneste.
  • Der vernetjeneste eksisterer, avdekke hvordan vernetjenesten fungerer i praksis.
  • Veilede og gi råd til daglig leder og verneombud om hvordan virksomheten kan styrke sitt HMS- og vernearbeid.
  • Ved behov og ved indikasjoner på farlige arbeids­betingelser, kan RVO tre inn og virke som verneombud på arbeidsplasser hvor det ikke er valgt verne­ombud.

I tillegg til bedriftsbesøk har RVO-ene brukt mye tid og ressurser på å planlegge og gjennomføre gruppeveiledning i systematisk HMS-arbeid. Felles gruppeveiledning er spesielt rettet mot daglig ledere, verneombud og ansatte innen servering- og overnattingsbransjen. Det er gjennomført gruppeveiledning i alle regionene og totalt er det gjennomført 15 gruppeveiledninger. Målet for gruppeveiledningene er å gi deltagerne grunnleggende kompetanse innen systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. ­Veiledningene skal bidra til at lederne tilegner seg nok kunnskap for å kunne bygge opp sitt eget internkontrollsystem og jobbe systematisk med det. Representanter fra Arbeidstilsynet har bidratt som foredragsholdere på gruppeveiledningene. Det er også avholdt egne samlinger for verneombud.

De regionale verneombudene har store regioner/­områder de skal dekke over, noe som medfører utstrakt reisevirksomhet. For å få til en hensiktsmessig utvelgelse av virksomheter må de ­regionale verneom­budene, foruten å se hen til besøks­strategien, ta hensyn til geografiske forhold, reisetid, vær­forhold (spesielt om vinteren), tips, samt vurdering av risikoforholdene i virksomhetene.

Utviklingen det siste året viser at mange virksom­heter, ønsker hjelp og bistand av RVO-ene til å få på plass en velfungerende vernetjeneste og et systematisk HMS-arbeid. Det er gledelig og tilfredsstillende for RVO-ene å erfare at mange virksomheter, ved ­deres bistand og veiledning, får på plass en verne­tjeneste og et HMS-system som fungerer for ­virksomheten.

Illustrasjonsbilde av en campingplass.

Funn og resultater overnatting

Hovedfokus på å besøke små/mellomstore virksomhet, og da først og fremst små overnattingssteder som campingplasser, vandrerhjem, turisthjem og mindre hotell/motell.

RegionØstSørVestMidtNordTotal sum
Totalt besøk og kontakt med virksomheter2829215224154

 

Funn ved besøk

RegionØstSørVestMidtNordTotal sum
Virksomhet uten verne­ombud (over 10 ansatte)012227
Virksomhet som mangler ­skriftlig avtale om annen ­ordning for verne­tjenesten ­(under 10 ansatte)3503112
Verne­ombud uten HMS-opplæring61009631
Leder mangler HMS-opplæring000000

Kommentar

Det har vært en økning i antall besøk til virksomheter i overnattingsbransjen. Antall besøk til overnattingsvirksomheter har økt fra 112 i 2017 til 154 i 2018.

12 % av virksomhetene har ikke verneombud eller mangler skriftlig avtale om annen vernetjeneste ordning eller leder og verneombud mangler HMS opplæring. 20 % av verneombudene kan ikke dokumentere HMS-opplæring.

De punktene som RVO veileder i og påpeker flest mangler er:

  • Virksomheten mangler skriftlig avtale om en annen ordning (under 10 ansatte)
  • Verneombud mangler HMS-opplæring
  • Veilede virksomheten med å lage en risikoanalyse som er tilpasset virksomheten
  • Veilede virksomheten med HMS-kartlegging og/eller vernerunde
  • Veilede med HMS opplæring til ansatte
Illustrasjonbilde av en kelner som holder en tallerken med mat

Funn og resultater servering

Fokus har vært å besøke små og mellomstore serveringsvirksomheter, med fokus på de som ikke har vernetjeneste/fungerende vernetjeneste.

RegionØstSørVestMidtNordTotal sum
Totalt besøk og kontakt med virksomheter3461117417950760

 

Funn ved besøk

RegionØstSørVestMidtNordTotal sum
Virksomhet uten verne­ombud (over 10 ansatte)318219464
Virksomhet som mangler ­skriftlig avtale om annen ­ordning for verne­tjenesten ­(under 10 ansatte)1260404118225
Verne­ombud uten HMS-opplæring2010617457
Leder mangler HMS-opplæring7229152011147

Kommentar

Det har vært en betydelig økning i antall besøk til virksomheter i serveringsbransjen. Økningen er størst i region Øst, der antall besøk til serveringsvirksomheter har økt fra 138 i 2017 til 346 i 2018. I region Midt, der 1 RVO stilling var ubesatt i første halvår av 2017, har antall besøk til serveringsvirksomheter økt fra 71 i 2017 til 179 i 2018.

38 % av virksomhetene har ikke verneombud eller mangler skriftlig avtale om annen vernetjeneste ordning. Videre så mangler 20 % av ledere HMS-opplæring og 8 % av verneombudene mangler HMS-opplæring.

De punktene som RVO veileder i og påpeker flest mangler er:

  • Virksomheten mangler skriftlig avtale om annen vernetjeneste ordning (under 10 ansatte)
  • Leder og verneombud mangler HMS-opplæring
  • Veilede virksomheten med å lage en risikoanalyse som er tilpasset virksomheten
  • Veilede virksomheten med HMS-kartlegging og/eller vernerunde
  • Veiledning i registrering av avvik og uønskede hendelser
  • Gjort virksomheten oppmerksom på plikten til å være tilknyttet bedriftshelsetjeneste (BHT)

RVO-enes erfaringer med virksomheters vernetjeneste og systematiske HMS-arbeid

RVO-ene erfarer fortsatt at mange av virksomhetene de besøker har et mangelfullt og lite ­systematiske verne- og HMS-arbeid. Ofte er HMS-arbeidet basert på uformelle muntlige rutiner og det mangler skriftlig dokumentasjon, dette gjelder spesielt hos små virksomheter. Ved besøk til større virksomheter og kjeder foreligger ofte dokumentasjon på HMS-­arbeid og vernetjeneste, men praktisk gjennomføring og ­implementering av virksomhetens HMS-arbeid mangler ute på den enkelte arbeidsplass. Det er en utfordring at det er stor turnover blant ansatte og verneombud og med det lite kontinuitet i verne­tjenesten og HMS-arbeidet.

Gjennom besøk har RVO avdekket at mange små virksomheter mangler vernetjeneste eller skriftlig avtale om annen vernetjeneste ordning, og det foreligger ingen avklaring på ansvarsfordelingen i virksomhetens HMS-arbeid. RVO sin erfaring er at mange ledere i små virksomheter (under 10 ansatte), er av den oppfatning av at de ikke trenger vernetjeneste.

RVO-enes erfaring er at det er varierende kvalitet og manglende HMS-opplæring blant ledere, ofte ­mangler leder HMS-opplæring. Manglende HMS-opplæring hos leder, gjør at det er lite fokus på systematisk HMS-arbeid i virksomheten. ­Mange verne­ombud i små virksomheter mangler ofte ­opplæring og har liten kjennskap til sine oppgaver og hva vervet innebærer.

Innen overnatting er det først og fremst små virksomheter, i hovedsak campingplasser, RVO-ene har besøkt. Noe av utfordringen for sesongbetonte virksomheter er å etablere vernetjeneste og gode rutiner som ivaretar virksomhetens HMS-arbeid.

Utviklingen det siste året viser at mange virksom­heter tar kontakt med RVO-ene og ønsker hjelp og­ ­bistand til å få på plass en velfungerende verne­tjeneste og et systematisk HMS-arbeid. Det er ­gledelig og tilfredsstillende for RVO-ene å erfare at mange virksomheter, ved bistand og veiledning fra RVO-ene, får på plass en vernetjeneste og et HMS-system som fungerer for virksomheten.

Erfaringer med RVO-enes aktivitet

I kraft av tidligere ansettelsesforhold og bakgrunn fra overnattings- og sereveringsbransjen, har RVO-ene solid kjennskap til virksomhetenes utfordringer og arbeid med HMS og vernetjenesten, og er meget godt egnet til å gi god veiledning og bistand til virksomhetene de besøker.

Flere av RVO-ene melder i sin årsrapport at de nå erfarer at flere virksomheter de har besøkt ser viktig­heten av at virksomhetens HMS-arbeid systematiseres og dokumenteres. Ofte har virksom­heten deler av HMS-arbeidet på plass, men mangler gode rutiner og dokumentasjon i HMS-system, spesielt ved avviksregistrering og risikovurdering. Med bistand og veiledning fra RVO får mange virksomheter systematisert sitt HMS-arbeid.

Etter besøk fra RVO blir mange virksomheter og verne­ombud i større grad bevisst på hvordan de kan bruke bedriftshelsetjenesten (BHT) i sitt HMS-­arbeid. Der virksomheten har et aktivt og godt samarbeid med BHT, erfarer RVO at virksomheten også har et godt og systematisk HMS-system.

RVO i alle regioner, har i 2018 arrangert flere gruppe­veiledninger i systematisk HMS-arbeid for daglig ledere, verneombud og ansatte samt egne verneombudsforum. Målet for gruppeveiledningene er å gi deltagerne grunnleggende kompetanse innen systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. ­Veiledningene skal bidra til at lederne tilegner seg nok kunnskap for å kunne bygge opp sitt eget internkontrollsystem og jobbe systematisk med det. Gruppeveiledningene og verneombudsforum er en fin arena for virksomhetene i bransjen til erfaringsutveksling og å bygge nettverk med andre i samme bransje. RVO får svært gode tilbakemeldinger på sine gruppeveiledninger og verneombudsforum. I tillegg har 2 av RVO-ene i Øst bidratt med opplæring og holdt flere HMS-kurs for lærlinger i kokk- og servitørfag på ­videregående skoler. Det er etablert et godt samarbeid med etablererkontor og kommunenes bevillingskontor for å nå nyetablerte virksomheter.

Gjennomførte kompetanseutviklingstiltak

Det har vært avholdt 4 felles samlinger for RVO-ene i 2018. Samlingene er et tiltak for å sikre enhetlig arbeid, erfaringsutveksling og oppdatering av kompetanse. Gjennom samlingene har det vært fokus på hvordan RVO-rollen kan tydeliggjøres og videreutvikles slik at RVO-ene jobber mer enhetlig. Formål med RVO ordningen, virksomhetsplan og individuelle handlingsplan 2019 samt konseptet med gruppeveiledning og verneombudsforum, er temaer det har blitt jobbet mye med og diskutert i grupper og fellesskap på samlingene. I forbindelse med felles samlingene har RVO egen bransjedag med erfaringsutveksling, diskusjon og drøfting mellom RVO-ene, samt bransjespesifikt faglig påfyll. Ansvar for bransjedagen og program har RVO-ene.

I september ble det avholdt samarbeidsmøte mellom RVO og inspektører, tilsynsledere og jurister i Arbeidstilsynet, innen bransjene renhold, overnatting og servering. Inngått samarbeidsavtale mellom RVO ordningen og Arbeidstilsynet var et av hoved­temaene på samarbeidsmøte og som ble diskutert i gruppearbeid.

I løpet av 2018 har alle RVO deltatt på Arbeidstil­synets og Likestillings- og diskrimineringsombudets opplæring i håndtering av seksuell trakassering og kurs i presentasjonsteknikk. De fleste av RVO-ene har også deltatt på andre fag- og bransjerelaterte kurs og konferanser for faglig påfyll og oppdatering.

Utadrettet informasjon (Deltagelse på messer, konferanser, skoler, kurs, foredragsholder, etc.)

RVO har deltatt på flere ulike messer og konferanser bl.a. HMS-tinget, Storhusholdningsmessa i Trondheim, Campingkonferansen i Stjørdal, ­Arbeidsmiljøkongress og skandinavisk konferanse om håndtering av seksuell trakassering i utelivs­bransjen. I Vestfold har RVO holdt innlegg på Etablerer­kontorets kurs for nystartet virksom­heter innen overnatting og servering. RVO har også vært ­tilstede og holdt innlegg på opplæringsuka på ­Hovden for overnattings- og serveringsansatte. RVO har holdt flere HMS-kurs for lærlinger i kokk- og ­servitørfag. Flere av RVO-ene har også vært brukt som foredragsholdere ved bl.a. kurs og samlinger i regi av Fellesforbundet, NAV og ved interne møter hos virksomheter i bransjen.

Samarbeid med andre

Den nærmeste samarbeidspartneren til RVO-ene er Arbeidstilsynet. I tråd med RVO-enes forskrifts­bestemmelse og besøksstrategi, skal RVO-ene tipse Arbeidstilsynet dersom virksomheten ikke oppretter vernetjeneste eller AMU, etter at RVO har gjort virksomheten oppmerksom på denne plikten og det er forsøkt å bistå virksomheten med opprettelse av vernetjeneste. RVO-ene tipser også i saker som faller utenfor RVO-enes mandat, spesielt saker de kommer over som hører inn under sosial dumping eller arbeidsmarkedskriminalitet. Øvrige sam­arbeidspartnere er Felles forbundet, lærlingeombudet, Etablerer­kontor og leverandører av bedriftshelsetjeneste (BHT). RVO-ene samarbeider også med kommunene vedrørende serverings-/skjenkebevillinger.