Overnattings- og serveringsbransjen sysselsetter over 90 000 arbeidstakere. I RVO ordningens register er det ca. 3.000 virksomheter innen overnatting og ca. 10.800 virksomheter innen servering. Det reelle tall kan være noe lavere, da mange av virksomhetene som er registrert ikke har aktivitet p.t.
I serveringsbransjen er det en overvekt av små og mellomstore virksomheter med få ansatte, men det er også mange serveringsvirksomheter som er tilknyttet ulike store kjeder, spesielt i Oslo området og andre storbyer, og da spesielt innen fastfood og kaffekjeder. Serveringsbransjen favner et bredt spekter av ulik type virksomheter; restauranter, kafeer, barer, gatekjøkken.
Innen overnatting er det flest små virksomheter (1–9 ansatte), men de fleste er sysselsatt innen de store hotellkjedene som står for over halvparten av alle sysselsatte i overnatting. Overnattingsbransjen består, foruten de store hotellene, av mange små og store campingplasser, turisthytter og vandrerhjem.
Utviklingen det siste året viser at mange virksomheter, ønsker hjelp og bistand av RVO-ene til å få på plass en velfungerende vernetjeneste og et systematisk HMS-arbeid.
Overnattings og serveringsbransjen er preget av unge arbeidstakere og høy turnover – spesielt i serveringsbransjen. Innen servering, kombinerer mange arbeidstakere jobb og utdanning og det er en stor grad av deltids- og midlertidig arbeid. En stor andel arbeidstakere innen overnatting og serveringsbransjen har utenlandsk bakgrunn. Innen overnatting er det færre arbeidstakere som kombinerer jobb med utdanning og mange arbeidstakere synes å ha et fastere ansettelsesforhold, men deler av bransjen og regionene er sesongbetont.
Det er pr. d.d. totalt 16 RVO i HRR ordningen, hvorav 9 RVO primært jobber innen overnatting og servering. RVO-ene er fordelt i fem regioner; Nord, Midt, Vest, Sør og Øst og har sitt kontorsted i henholdsvis Tromsø, Trondheim, Bergen, Skien, Kristiansand, Moss og Oslo. Etter at ordningen ble styrket med 4 nye RVO innen overnatting og servering, har det vært en betydelig økning i RVO-enes aktivitet og besøk til virksomheter i overnattings- og serveringsbransjen.
Primæroppgaven til RVO-ene er å besøke små og mellomstore virksomheter som ikke har vernetjeneste eller eksisterende vernetjeneste som ikke fungerer etter intensjonen. Ved råd og veiledning skal RVO-ene bidra til at det opprettes vernetjeneste/velfungerende vernetjeneste hos virksomhetene de besøker.
I tillegg til bedriftsbesøk har RVO-ene brukt mye tid og ressurser på å planlegge og gjennomføre gruppeveiledning i systematisk HMS-arbeid. Felles gruppeveiledning er spesielt rettet mot daglig ledere, verneombud og ansatte innen servering- og overnattingsbransjen. Det er gjennomført gruppeveiledning i alle regionene og totalt er det gjennomført 15 gruppeveiledninger. Målet for gruppeveiledningene er å gi deltagerne grunnleggende kompetanse innen systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Veiledningene skal bidra til at lederne tilegner seg nok kunnskap for å kunne bygge opp sitt eget internkontrollsystem og jobbe systematisk med det. Representanter fra Arbeidstilsynet har bidratt som foredragsholdere på gruppeveiledningene. Det er også avholdt egne samlinger for verneombud.
De regionale verneombudene har store regioner/områder de skal dekke over, noe som medfører utstrakt reisevirksomhet. For å få til en hensiktsmessig utvelgelse av virksomheter må de regionale verneombudene, foruten å se hen til besøksstrategien, ta hensyn til geografiske forhold, reisetid, værforhold (spesielt om vinteren), tips, samt vurdering av risikoforholdene i virksomhetene.
Utviklingen det siste året viser at mange virksomheter, ønsker hjelp og bistand av RVO-ene til å få på plass en velfungerende vernetjeneste og et systematisk HMS-arbeid. Det er gledelig og tilfredsstillende for RVO-ene å erfare at mange virksomheter, ved deres bistand og veiledning, får på plass en vernetjeneste og et HMS-system som fungerer for virksomheten.
Hovedfokus på å besøke små/mellomstore virksomhet, og da først og fremst små overnattingssteder som campingplasser, vandrerhjem, turisthjem og mindre hotell/motell.
Region | Øst | Sør | Vest | Midt | Nord | Total sum |
---|---|---|---|---|---|---|
Totalt besøk og kontakt med virksomheter | 28 | 29 | 21 | 52 | 24 | 154 |
Region | Øst | Sør | Vest | Midt | Nord | Total sum |
---|---|---|---|---|---|---|
Virksomhet uten verneombud (over 10 ansatte) | 0 | 1 | 2 | 2 | 2 | 7 |
Virksomhet som mangler skriftlig avtale om annen ordning for vernetjenesten (under 10 ansatte) | 3 | 5 | 0 | 3 | 1 | 12 |
Verneombud uten HMS-opplæring | 6 | 10 | 0 | 9 | 6 | 31 |
Leder mangler HMS-opplæring | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Det har vært en økning i antall besøk til virksomheter i overnattingsbransjen. Antall besøk til overnattingsvirksomheter har økt fra 112 i 2017 til 154 i 2018.
12 % av virksomhetene har ikke verneombud eller mangler skriftlig avtale om annen vernetjeneste ordning eller leder og verneombud mangler HMS opplæring. 20 % av verneombudene kan ikke dokumentere HMS-opplæring.
Fokus har vært å besøke små og mellomstore serveringsvirksomheter, med fokus på de som ikke har vernetjeneste/fungerende vernetjeneste.
Region | Øst | Sør | Vest | Midt | Nord | Total sum |
---|---|---|---|---|---|---|
Totalt besøk og kontakt med virksomheter | 346 | 111 | 74 | 179 | 50 | 760 |
Region | Øst | Sør | Vest | Midt | Nord | Total sum |
---|---|---|---|---|---|---|
Virksomhet uten verneombud (over 10 ansatte) | 31 | 8 | 2 | 19 | 4 | 64 |
Virksomhet som mangler skriftlig avtale om annen ordning for vernetjenesten (under 10 ansatte) | 126 | 0 | 40 | 41 | 18 | 225 |
Verneombud uten HMS-opplæring | 20 | 10 | 6 | 17 | 4 | 57 |
Leder mangler HMS-opplæring | 72 | 29 | 15 | 20 | 11 | 147 |
Det har vært en betydelig økning i antall besøk til virksomheter i serveringsbransjen. Økningen er størst i region Øst, der antall besøk til serveringsvirksomheter har økt fra 138 i 2017 til 346 i 2018. I region Midt, der 1 RVO stilling var ubesatt i første halvår av 2017, har antall besøk til serveringsvirksomheter økt fra 71 i 2017 til 179 i 2018.
38 % av virksomhetene har ikke verneombud eller mangler skriftlig avtale om annen vernetjeneste ordning. Videre så mangler 20 % av ledere HMS-opplæring og 8 % av verneombudene mangler HMS-opplæring.
RVO-ene erfarer fortsatt at mange av virksomhetene de besøker har et mangelfullt og lite systematiske verne- og HMS-arbeid. Ofte er HMS-arbeidet basert på uformelle muntlige rutiner og det mangler skriftlig dokumentasjon, dette gjelder spesielt hos små virksomheter. Ved besøk til større virksomheter og kjeder foreligger ofte dokumentasjon på HMS-arbeid og vernetjeneste, men praktisk gjennomføring og implementering av virksomhetens HMS-arbeid mangler ute på den enkelte arbeidsplass. Det er en utfordring at det er stor turnover blant ansatte og verneombud og med det lite kontinuitet i vernetjenesten og HMS-arbeidet.
Gjennom besøk har RVO avdekket at mange små virksomheter mangler vernetjeneste eller skriftlig avtale om annen vernetjeneste ordning, og det foreligger ingen avklaring på ansvarsfordelingen i virksomhetens HMS-arbeid. RVO sin erfaring er at mange ledere i små virksomheter (under 10 ansatte), er av den oppfatning av at de ikke trenger vernetjeneste.
RVO-enes erfaring er at det er varierende kvalitet og manglende HMS-opplæring blant ledere, ofte mangler leder HMS-opplæring. Manglende HMS-opplæring hos leder, gjør at det er lite fokus på systematisk HMS-arbeid i virksomheten. Mange verneombud i små virksomheter mangler ofte opplæring og har liten kjennskap til sine oppgaver og hva vervet innebærer.
Innen overnatting er det først og fremst små virksomheter, i hovedsak campingplasser, RVO-ene har besøkt. Noe av utfordringen for sesongbetonte virksomheter er å etablere vernetjeneste og gode rutiner som ivaretar virksomhetens HMS-arbeid.
Utviklingen det siste året viser at mange virksomheter tar kontakt med RVO-ene og ønsker hjelp og bistand til å få på plass en velfungerende vernetjeneste og et systematisk HMS-arbeid. Det er gledelig og tilfredsstillende for RVO-ene å erfare at mange virksomheter, ved bistand og veiledning fra RVO-ene, får på plass en vernetjeneste og et HMS-system som fungerer for virksomheten.
I kraft av tidligere ansettelsesforhold og bakgrunn fra overnattings- og sereveringsbransjen, har RVO-ene solid kjennskap til virksomhetenes utfordringer og arbeid med HMS og vernetjenesten, og er meget godt egnet til å gi god veiledning og bistand til virksomhetene de besøker.
Flere av RVO-ene melder i sin årsrapport at de nå erfarer at flere virksomheter de har besøkt ser viktigheten av at virksomhetens HMS-arbeid systematiseres og dokumenteres. Ofte har virksomheten deler av HMS-arbeidet på plass, men mangler gode rutiner og dokumentasjon i HMS-system, spesielt ved avviksregistrering og risikovurdering. Med bistand og veiledning fra RVO får mange virksomheter systematisert sitt HMS-arbeid.
Etter besøk fra RVO blir mange virksomheter og verneombud i større grad bevisst på hvordan de kan bruke bedriftshelsetjenesten (BHT) i sitt HMS-arbeid. Der virksomheten har et aktivt og godt samarbeid med BHT, erfarer RVO at virksomheten også har et godt og systematisk HMS-system.
RVO i alle regioner, har i 2018 arrangert flere gruppeveiledninger i systematisk HMS-arbeid for daglig ledere, verneombud og ansatte samt egne verneombudsforum. Målet for gruppeveiledningene er å gi deltagerne grunnleggende kompetanse innen systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Veiledningene skal bidra til at lederne tilegner seg nok kunnskap for å kunne bygge opp sitt eget internkontrollsystem og jobbe systematisk med det. Gruppeveiledningene og verneombudsforum er en fin arena for virksomhetene i bransjen til erfaringsutveksling og å bygge nettverk med andre i samme bransje. RVO får svært gode tilbakemeldinger på sine gruppeveiledninger og verneombudsforum. I tillegg har 2 av RVO-ene i Øst bidratt med opplæring og holdt flere HMS-kurs for lærlinger i kokk- og servitørfag på videregående skoler. Det er etablert et godt samarbeid med etablererkontor og kommunenes bevillingskontor for å nå nyetablerte virksomheter.
Det har vært avholdt 4 felles samlinger for RVO-ene i 2018. Samlingene er et tiltak for å sikre enhetlig arbeid, erfaringsutveksling og oppdatering av kompetanse. Gjennom samlingene har det vært fokus på hvordan RVO-rollen kan tydeliggjøres og videreutvikles slik at RVO-ene jobber mer enhetlig. Formål med RVO ordningen, virksomhetsplan og individuelle handlingsplan 2019 samt konseptet med gruppeveiledning og verneombudsforum, er temaer det har blitt jobbet mye med og diskutert i grupper og fellesskap på samlingene. I forbindelse med felles samlingene har RVO egen bransjedag med erfaringsutveksling, diskusjon og drøfting mellom RVO-ene, samt bransjespesifikt faglig påfyll. Ansvar for bransjedagen og program har RVO-ene.
I september ble det avholdt samarbeidsmøte mellom RVO og inspektører, tilsynsledere og jurister i Arbeidstilsynet, innen bransjene renhold, overnatting og servering. Inngått samarbeidsavtale mellom RVO ordningen og Arbeidstilsynet var et av hovedtemaene på samarbeidsmøte og som ble diskutert i gruppearbeid.
I løpet av 2018 har alle RVO deltatt på Arbeidstilsynets og Likestillings- og diskrimineringsombudets opplæring i håndtering av seksuell trakassering og kurs i presentasjonsteknikk. De fleste av RVO-ene har også deltatt på andre fag- og bransjerelaterte kurs og konferanser for faglig påfyll og oppdatering.
RVO har deltatt på flere ulike messer og konferanser bl.a. HMS-tinget, Storhusholdningsmessa i Trondheim, Campingkonferansen i Stjørdal, Arbeidsmiljøkongress og skandinavisk konferanse om håndtering av seksuell trakassering i utelivsbransjen. I Vestfold har RVO holdt innlegg på Etablererkontorets kurs for nystartet virksomheter innen overnatting og servering. RVO har også vært tilstede og holdt innlegg på opplæringsuka på Hovden for overnattings- og serveringsansatte. RVO har holdt flere HMS-kurs for lærlinger i kokk- og servitørfag. Flere av RVO-ene har også vært brukt som foredragsholdere ved bl.a. kurs og samlinger i regi av Fellesforbundet, NAV og ved interne møter hos virksomheter i bransjen.
Den nærmeste samarbeidspartneren til RVO-ene er Arbeidstilsynet. I tråd med RVO-enes forskriftsbestemmelse og besøksstrategi, skal RVO-ene tipse Arbeidstilsynet dersom virksomheten ikke oppretter vernetjeneste eller AMU, etter at RVO har gjort virksomheten oppmerksom på denne plikten og det er forsøkt å bistå virksomheten med opprettelse av vernetjeneste. RVO-ene tipser også i saker som faller utenfor RVO-enes mandat, spesielt saker de kommer over som hører inn under sosial dumping eller arbeidsmarkedskriminalitet. Øvrige samarbeidspartnere er Felles forbundet, lærlingeombudet, Etablererkontor og leverandører av bedriftshelsetjeneste (BHT). RVO-ene samarbeider også med kommunene vedrørende serverings-/skjenkebevillinger.