meny
Illustrasjonsbilde av RVOere på byggeplass

Formålet med regionale verneombud

Fondets virksomhet er regulert av forskrift om administrative ordninger på arbeidsmiljølovens område (kapittel 3 og 14–2) og forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, kapittel 5.

Ordningen med regionale verneombud i bygge- og anleggsbransjen ble etablert i 1981. Formålet med ordningen er å bidra til økt sikkerhet og bedre arbeids­miljø for arbeidstakere i bygge- og anleggsbransjen.

Et særtrekk ved bransjen er at arbeidsplassene ofte er mobile og at arbeidstakerne flytter seg fra arbeidsplass til arbeidsplass. For å redusere risikoen for arbeidsulykker, belastningslidelser og andre arbeids­relaterte helseproblemer, herunder faren for utstøtning fra arbeidslivet, ble fondet for regionale verneombud opprettet av staten ved kgl. res. av 13. februar 1981.

De regionale verneombudene er mobile og kan operere på tvers av virksomhetene innen et geografisk område. De skal arbeide på de arbeidsplassene som ikke har valgt verneombud eller opprettet arbeidsmiljøutvalg i samsvar med arbeidsmiljølovens regler, jf. forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 5–1.

Risikoen for ulykker og helseskader er særlig høy på arbeidsplasser innenfor bygge- og anleggsbransjen. Det er ofte høy turnover i den enkelte virksomhet og stadig nye arbeids- og oppdragssteder gjør verne­arbeidet vanskelig for virksomhetene.

Risikoen for ulykker og helseskader er særlig høy på arbeidsplasser innenfor bygge- og anleggsbransjen. Det er ofte høy turnover i den enkelte virksomhet og stadig nye arbeids- og oppdragssteder gjør verne­arbeidet vanskelig for virksomhetene. Innslaget av flere arbeidsgivere, utstrakt bruk av utenlandsk arbeidskraft og underentreprenører på samme bygge- og anleggsplass, gjør forholdene uoversiktlige og vernearbeidet komplisert. Ordning med faste regionale verneombud vurder arbeidsforholdene på de midlertidige arbeidsplassene, og stimulerer virksomhetene til økt egeninnsats på arbeidsmiljø­området. Dette bidrar til å redusere risikoen for ulykkeshendelser og helseskader og samtidig skape trygge, gode forhold i bygge- og anleggsbransjen. Ved forebyggende arbeid unngår man at arbeidstakere og deres pårørende får redusert sin livskvalitet. Samtidig kan virksomhetene unngå arbeidsrelaterte budsjettoverskridelser, og bli i stand til å levere sine produkter og tjenester innen fastsatt frist.

Ordningen med regionale verneombud er et trepartssamarbeid mellom Arbeidstilsynet, arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden i bygge- og anleggsbransjen. Det partssammensatte styret har det overordnede ansvaret for fondets økonomi og for at ordningen med regionale verneombud fungerer etter intensjonen.

Tilskudd til prosjekter

Fondet for regionale verneombud i bygge- og anleggsbransjen kan innvilge støtte til bransjerelaterte utredninger, analyser og prosjekter innen arbeidsmiljø­området, jf. forskrift om administrative ordninger § 3-6, siste ledd. Se oversikt over pågående prosjekter.

Nytt fagsystem

RVO-systemet er fagsystemet til de regionale verneombudene. 2021 var siste året med et flerårig IT-utviklingsprosjekt for å gjøre dette fagsystemet både mer oppdatert og robust i hht. dagens krav og teknologi, sikre bedre funksjonalitet og økt brukervennlighet. Prosjektet ble avsluttet 31.12.2021 og arbeidet gikk over til ordinær drift, forvaltning og videreutvikling.

Oppnevning av regionale verneombud

De regionale verneombud for anleggsbransjen oppnevnes av Norsk Arbeidsmandsforbund, og de regionale verneombudene for byggebransjen oppnevnes av Fellesforbundet. Ordningen har totalt 29 regionale verneombud, 15 i byggebransjen og 14 i anleggsbransjen.

Se oversikt over de regionale verneombudene med kontaktinformasjon.