meny
Illustrasjonsbilde av RVOere i samtale med arbeider ifbm. tunnelarbeid

Anleggs­bransjen – års­rapport fra Norsk Arbeids­mands­forbund

Også 2021 ble et krevende år for RVO-arbeid med strenge restriksjoner på grunn av covid-19. Dette har også preget bransjen som har hatt en lavere aktivitet ute i markedet.

Situasjonsbeskrivelse

Året 2021 har som 2020 vært preget av covid-19. De regionale verneombudene har utarbeidet gode rutiner og har utført arbeidet så godt det lar seg gjøre etter gjeldende nasjonale og lokale regler, og munnbind og hånddesinfeksjon har blitt en del av den nye hverdagen. Året har igjen vist hvor viktig det er å ta HMS på alvor, for det har dessverre vært flere alvorlige ulykker. Aktiviteten i anleggsbransjen varierer, men totalt sett har 2021 gått ganske bra. Det har ikke vært rapportert store utfordringer med permitteringer.

I noen regioner er det mange store vei- og bane­prosjekter som utgjør markedet. I andre regioner er det litt mindre anlegg, som graving av fibernett og kabler, som holder hjula i gang. Det er også et stort marked i det private de det er mange som har brukt pandemien til å gjøre endringer hjemme. På kommune­siden varierer det en del, men vi ser nok en nedgang i prosjekter på grunn av tøffe budsjetter ut i kommunene.

Å være RVO er en ensom jobb. Samlinger, kurs og seminarer er en viktig arena for å møte andre. Dette har også satt et preg på 2021, da det å holde kurs og konferanser ikke har latt seg gjøre. 2021 var et jubileumsår – RVO-ordningen fylte 40 år. Dette ble markert med et flott arrangement i Oslo nå i høst, som ble veldig vellykket.

RVO-ene har stort sett hatt hjemmekontor fra midten av mars 2020, men fått gjennomført mange arbeidsplassbesøk. RVO-ene rapporterer om at de flest syns at dette har fungert veldig bra og burde bli en ordning som kunne videreføres. Dette gir mulighet for å spare penger, og gir økt effektivitet fordi RVO-ene får mer tid til å besøke arbeidsplasser som er deres største og viktigste arbeidsoppgave. Nødvendig kontakt med avdelingen opprettholdes godt i form en kombinasjon av digitale møter og fysiske møter når det er behov.

Det har også blitt jobbet med det nye RVO-rapporterings­systemet der flere har deltatt aktivt i arbeidet med både utprøving og oppsett. Dette vil nå tas fullt i bruk.

Situasjonen etter geografi

Troms, Finnmark og Svalbard

Koronasituasjonen har gjort det vanskelig å utføre de ønskede oppgavene. Det har ikke blitt avdekket alvorlige hendelser. Der hvor stans har vært nødvendig har dette blitt ordnet på stedet.

Nordland

2021 har også vært preget av pandemien, unntatt noen måneder i høst med nesten normal arbeids­hverdag. Aktiviteten et tilpasset situasjonen til enhver tid med smittevernhensyn, og mange besøk har blitt utført. Bransjen går bra med nok arbeide og framtida ser lysende ut med mange store investeringer på trappene.

Trøndelag

Nok et spesielt år er over. Smittevern står høyt på agendaen, slik som i 2020. Unngår i de fleste tilfeller å gå inn i brakker hvor det er trangt og har ikke mange hotellovernattinger. Overleverer brosjyrer elektronisk. Når det er sagt så går anleggsbransjen i Trøndelag godt. Det med smittevern håndteres godt, selv om en del små og mellomstore bedrifter mangler dokumentasjon på dette. Økende smitte mot slutten på året.

Innlandet

Det ble et greit år i 2021 med tanke på korona­situasjon i Innlandet. Siste kvartal ble det nok en normal forventet nedgang i arbeide og mange har blitt varslet om fare for permitteringer i løpet av 1. kvartal hvis det ikke kommer nye oppdrag. Ellers så er det vært aktivitet for de mindre lokale aktørene i Valdres med infrastruktur og hyttefelt. Registrerer fortsatt fravær av en del enkeltpersonforetak og små bedrifter, og vet ikke hva dette kommer av, men får tilbakemeldinger om at papirarbeidet er kvelende for mange små. Fortsatt minimalt med utenlandsk arbeidskraft på maskinkjøring hos de lokale bedriftene, men treffer ofte folk fra bemanningsselskaper i grøft og grunnarbeid nå. Det er en enorm satsing på fiber i distriktet og det kommer firmaer fra stort sett hele Norge.

Møre og Romsdal

2021 har vært et spesielt år angående besøk ute i felten. Aktivitetsnivået har være overraskende bra med mye utbedring av VA i byene, og utviklinger av boligfelt i distriktet. Flere entreprenører viser allikevel bekymring for vinteren med litt lite tilgang på nye oppdrag. Det er en del større vegprosjekter som går for fullt med entreprenører uten lokal tilknytning. Mange mindre lokale trafikksikrings­prosjekter som resultat av koronamidler blir også utført. Det ser også ut som at utbygging av sykehus på Hjelset kommer i gang for fullt.

Vestland

En god del prosjekter fordelt ut over fylket og rimelig god aktivitet i bransjen. Under besøk er det noen gjengangere på usikre grøfter og gammelt utrangert utstyr. Besøkene som er utført har vært av litt grundigere besøk enn 2020, og tiden fra august og mot jul gikk mye av tiden på seminarer og møte­virksomhet som reduserte uteaktiviteten en del.

Hordaland

2021 har vært et år med mye usikkerhet i forhold til koronasmitte. I perioder har det vært lite smitte, men til andre tider høy smittefare. Den største frykten har vært å videreføre smitte til andre. Året har vært preget av korte og ikke så veldig inngripende besøk, og ingen utdeling av brosjyrer og veiledningsmateriell. Aktiviteten har vært litt mindre og derfor færre besøk enn planlagt. Årsaken til dette hensyn til korona­situasjonen. Det har også vært jobbet mye med ferdigstilling av 40-timers verneombudskurs.

Rogaland

På tross av koronasituasjonen har det vært god aktivitet i distriktet, og da i hovedsak i maskin­bransjen. Privatmarkedet har utpreget seg, siden det er mange som vil ha gjort noe hjemme i disse tider. I nordfylket har det vært spesielt god aktivitet. De største maskinentreprenørene har slitt noe med arbeidstilgangen, spesielt i starten av året, men dette ser ut til å ha bedret seg. Den første kontrakten på Rogfast sambandet er inngått, for å bygge den 3,5 kilometer lange tunnelen ned til hovedløpene, som ligger 250 meter under øya med 560 innbyggere. Det skal også bygges 1,7 kilometer vei i dagen og tre bruer. Nå er også en av de tre store Rogfast-kontraktene ute på anbud (E03). Arbeidet med Rogfast vil pågå i mange år fremover og vil medføre høy aktivitet i anleggssektoren i mange år fremover.

Agder

Det har vært stor aktivitet i Agder med to store prosjekter:
  • E39 Kristiansand vest – Mandal øst: Nye Veier bygger ny E 39 som firefelts motorvei for den 19 kilometer lange strekningen Kristiansand vest til Mandal øst.
  • E39 Mandal øst – Mandal by: Kontraktsmodellen er Nye Veiers første totalentreprise med integrert samhandling. Prosjektet består av 7 kilometer firefelts-motorvei. Ellers så er aktiviteten spredt rundt de største byene som Arendal og Kristiansand, samt mye spredt veibygging gjennom hele Setesdalen.

Vestfold og Telemark

2021 har vært et spesielt år, men likevel var det mye aktivitet første halvdel av året. Både privatmarkedet med boligtomt, garasjer, og det de store jobbene på VA veg og industri, har hatt god aktivitet. Det ble noe mindre aktivitet siste halv del av 2021, men dette er vel innenfor normalen. Det er nok en del usikkerhet i bransjen for vinteren, med passe fulle ordrebøker.

Oslo

2021 var ganske likt år som 2020 med koronasmitte i samfunnet. Besøkene i 2021 har vært for det meste utført ute i felt og med muntlig dialog til respekt for bedrifters egne rutiner, Med unntak av noen store nye prosjekter som Fornebubanen og ny vannforsyningstunell til drikkevann i Oslo kommune, er markedet ganske likt som i 2020.

Viken (Akershus, Innlandet (Hedmark))

Pandemien har nok ført til en forsiktighet på investeringssiden, og dette gjorde seg gjeldende i første halvdel av perioden med noe lav aktivitet. Aktivitetsnivået har vært noe under normalen hele året, men det har likevel vært nok av utfordrende oppgaver. Noe av endringene kan ha med omorganiseringer innen veimyndighetsområdet (Statens vegvesen / Fylkeskommuneomleggingen), samt sammenslåing av fylkeskommuner som ikke har gått seg helt til. Det ser ut som om aktiviteten er i ferd med å ta seg opp nå.

Ut over dobbeltspor jernbane Eidsvoll nord, er det ingen større samferdselsprosjekter området. Kontraktene der blir håndtert av de større entreprenørene med etablert vernetjeneste. Fiberutbygginger og bakkenett med strøm går sin gang, og flere av besøkene er innen slike prosjekter hvor mange av våre små entreprenører er å finne.

Opplevelsen er at vi blir tatt vel imot ute på arbeidsplassene, og at vår kunnskap, veiledning og «kontrollfunksjon» i 100 % av tilfellene blir satt stor pris på. Behovet for bistand og veiledning er stort. Mange kjøper seg ferdige internkontroller som er lite relevante for deres virksomhet, og blir da veiledet på rett spor av RVO.

Viken (Akershus og Østfold)

Hele 2021 var meget preget av koronasmitte. Besøkene har vært av den enkle sorten på veldig små arbeidsplasser, og RVO har ikke gått inn i brakker. Har et bra antall besøk, og det blir satt pris på at vi er ute og passer på i disse tider.

Viken (Svelvik, Buskerud og Jevnaker)

Det har vært stor aktivitet i Buskerud/Vestre Viken dette året. Bane NOR bygger nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen, og fra Drammen til Gulskogen. Inkludert i prosjektet er to nye og fremtidsrettede stasjoner i Drammen og på Gulskogen. I Drammen er også grunnarbeidene i forbindelse med bygging av nytt sykehus påbegynt. Sykehuset skal stå ferdig skal i 2024/25, og har et totalt areal på 122.000 m² BTA. Dette fører også med seg andre arbeider i nærområdet. Det er stor aktivitet med utgraving av tomter både på Vegglifjell, Blefjell, Geilo, Flå og Norefjell. Det foregår også en del bru-rehabilitering, og utbedringer av veinettet i resten fylket. Anleggsbransjen i Buskerud/Vestre Viken har vært flinke til å igangsette tiltak for å minske risikoen for smittespredning på arbeidsplassene i forbindelse med koronapandemien.

Det er en viktig jobb å bidra til at alle kommer hjem hele og friske hver dag.

Kurs, seminarer osv. av RVO-ene

RVO-ene deltok i oktober på «Bygg reis deg»-messen sammen med Arbeidstilsynet. Her ble det holdt innlegg om verneombudets rolle i det forebyggende HMS-arbeidet. RVO-er har også deltatt på lærling­s­amlinger med OKAB, samt et skolebesøk. Noen foredrag er også holdt. Også her ser vi dessverre resultatet av pandemien. Dette vanskeliggjør mye, spesielt med tilrettelegging for smittevernrestrik­sjoner ved kurs og konferanser.

Gjennomførte arbeidsplassbesøk

Antall besøk på anleggs-/byggeplass:

2771

Målet for 2021 ble satt etter et håp om at korona­situasjonen ville bedre seg og det ble satt et mål på 3100 besøk. Men situasjonen ville det annerledes og tallet ble 2771 besøk, men er allikevel fornøyd. Situasjonen vanskeliggjorde også oppfølgingen av virksomhetsplanen, og kontroll av satsningsom­rådene i planen. Selv med utfordringer med smittevern har arbeidet blitt gjort så godt det lar seg gjøre. Utfordringene har blitt tatt tak i og løsninger funnet for å kunne utføre besøk på en forsvarlig måte.

Registrerte stans

Antall stans etter arbeidsmiljølovens § 6-3:

93

Antall stans er dessverre nesten uendret. Selv om mange bedrifter er flinke ser vi igjen at spesielt grøftearbeid går igjen. Det er en gjenganger med gamle maskiner som er utslitt og mangler godkjenninger. Der det var stans av grov karakter har varsling og samarbeid med Arbeidstilsynet blitt gjort.

Fordelingen på de ulike stansingsgrunnlagene i 2020 og 2021

Fordelingen på ulike stansingsgrunnlag

Fordelingen viser de 10 mest registrerte årsakene til stans i 2021.

Antall gjengangere totalt

1713

Fordelingen av registrerte gjengangere i 2021



Registrerte gjengangere av påviste feil/mangler på de ulike grunnlagene i 2020 og 2021

Fordelingen viser de 10 mest registrerte typene feil eller mangler i 2021.

De fleste vi møter setter veldig pris på at vi kommer på besøk.

Vi ser igjen at dokumentasjon både personlig og bedriftsmessig dessverre fortsatt er høyt på listen. Både manglende HMS-kort og manglende dokumentasjon som SHA-planer og risikovurderinger blir dessverre ikke prioritert høyt av alle. Covid har jo satt sitt preg også her med at folk ikke skal samles, men her ser vi nok at mange utnytter dette når manglende personalrom har en økning. Det har vært spesielt fokus på vern mot bevegelige deler, og igjen ser vi at det fokuset er riktig da det igjen ligger stabilt på gjengangerlisten. Vi ser også at manglende utstyrspesifikk opplæring ligger stabilt og viser viktigheten med fokus på dette området.

Illustrasjonsbilde av RVOer som prater med en gravemaskinfører

Spise/skiftebrakker og sanitærforhold

Antall manglende personalrom

235

Endringen i tallene på manglende personalrom har nok mye med hvilke anlegg som er besøkt. Mange små jobber er besøkt der det kun er 1–2 mann over en kortere periode. Her blir nok bilen benyttet mye som personalrom. Allikevel se vi nok at mange bedrifter utnytter covid-19 og at folk ikke skal samle seg og derfor lovliggjør å ikke ha godkjente personalrom. Her må vi nok skjerpe inn når situasjonen tillater det. På større anlegg ser vi heller en positiv utvikling og gode brakkefasiliteter er på plass.

Samarbeid med andre

Samarbeidet mellom RVO-ene og Arbeidstilsynet er veldig varierende fra region til region. Mange steder er samarbeidet bra og både kontakt over telefon og fysisk samkjøring av besøk blir gjort. Andre steder er nok samarbeidet for dårlig, og noe vi må gjøre noe med. Her har nok omorganiseringen i Arbeidstilsynet en rolle, og vi håper at dette samarbeidet vil bedre seg også her. RVO-ene har dette på agendaen og vil jobbe med å opprette kontakt der det ikke finnes.

I noen regioner samarbeides det også godt med RVO bygg både med varsling av plasser som burde besøkes og i noen tilfeller felles besøk på byggeplasser.

Frode Engen
Leder for regionale verneombud for anlegg
Illustrasjonsbilde fra en byggeplass med jobbing på armeringsjern, samt en heisekran i bakgrunnen