Virkeområdet for ordninger er knyttet opp mot virksomheter som har plikt til å ha serveringsbevilling eller skjenkebevilling, har krav om å være godkjent i Renholdsregisteret eller tilbyr overnatting (hotell,campingplasser, vandrerhjem, ferieleiligheter, turisthytter etc.)
Virksomheter som ikke har arbeidstakere, og virksomheter som leier ut arbeidstakere (bemanningsbyråer), er også omfattet av ordningen.
Virkeområde er hjemlet i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning kap. 6, § 6-1. Virkeområde.
Ordningen finansieres gjennom en årlig innbetaling av avgift fra alle virksomhetene som omfattes av ordningen. Avgift for regionale verneombud i overnattings- serverings- og rengjøringsvirksomheter er hjemlet i forskrift om Administrative ordninger § 14-3. Forskriftsbestemt avgiftssats er 0,065 % av virksomhetens lønnsutgifter. Minstebeløp å innbetale er kr 250. Virksomheter som ikke sysselsetter arbeidstakere skal betale kr 250. I forskrift om administrative ordninger § 14-3, 2.ledd, fremkommer det at «Fondsstyret har myndighet til å sette ned avgiften dersom ordningen akkumulerer et betydelig overskudd. Fondsstyret skal sette ned avgiften dersom ordningen ved årsskifte har akkumulert et overskudd tilsvarende de totale driftskostnadene for foregående år».
Innlemmelse av virksomheter skjer i hovedsak gjennom elektronisk gjennom Enhetsregisteret (NACE-koder), daglig elektronisk oppdateringer fra godkjenningsordningen for renhold, manuell innmelding fra RVO samt bevillingslister fra noen kommuner.
Det er sendt avgiftskrav til 24 996 virksomheter som er registrert i ordningens register. Av disse var 3 279 nyregistrerte virksomheter og 3 211 virksomheter er meldt ut av ordningen i 2023. Det er en økning i antall virksomheter som mottar faktura elektronisk.
Innkreving av avgift mot kommunale virksomheter registrert i Renholdsregisteret ble som tidligere vedtatt av styret gjort med minimumsbeløp kr 250,- Kommunene er informert om dette, og bedt om å gi oss en tilbakemelding dersom kommunen foretar renhold for andre virksomheter enn for kommunen selv.
Pr. 31.12.2023, er det for avgiftsåret 2023, innbetalt totalt kr 31,7 millioner * fra 19 619 virksomheter
* innbetalt avgift avviker fra avgiftsinntekt i resultatregnskap 2023, da innbetalt avgift for 2022 og utestående avgift for avgiftsåret 2023, er inntatt i resultatregnskap for 2023.
Det er en økning i innbetalt avgift i 2023 på ca. 12,8 millioner i forhold til 2022. Årsaken til økningen er i all hovedsak økning av avgiftssatsen som for 2023 ble satt til 0,065 % i forhold til 0,040 % i 2022.
Det har i 2023 vært en liten reduksjon i antall henvendelser på telefon til Visma, men vi har sett en økning i telefonhenvendelser til sekretariatet. Det har også vært en liten reduksjon i antall skriftlige henvendelse, både til Visma og sekretariatet. Det har vært jobbet mye med nettsidene våre og informasjonen som ligger tilgjengelig der slik at virksomheten i størst mulig grad skal finne svar på sine spørsmål uten å måtte kontakte oss. Også tekst i faktura og i informasjonsbrev har blitt revidert og forbedret. Mottatte henvendelser gjelder i stor grad virksomheter som ikke lengre har drift, korrigering av avgiftsberegning og nye virksomheter som ikke har mottatt faktura tidligere og ønsker mer informasjon om ordningen. Sekretariatet har ikke mottatt noen klager som har blitt behandlet av Fondsstyre.
2023 | 2022 | |
---|---|---|
Telefon Visma | 2281 | 2642 |
Telefon sekretariatet | 808 | 608 |
Sum | 3089 | 3250 |
2023 | 2022 | |
---|---|---|
E-post Visma | 951 | 1055 |
E-post sekretariatet | 781 | 987 |
Sum | 1732 | 2042 |
Det har vært jobbet mye med nettsidene våre og informasjonen som ligger tilgjengelig der slik at virksomheten i størst mulig grad skal finne svar på sine spørsmål uten å måtte kontakte oss.