Fondet for regionale verneombud i bygge- og anleggsbransjen har som formål å bidra til at sikkerhets-, helse- og arbeidsmiljøforholdene på bygge- og anleggsplasser er i samsvar med kravene i arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter.
Fondets grunnkapital er på kr 10 000 000 (10 millioner kroner).
Fondet er organisert som en stiftelse. Fondets virksomhet er regulert i to forskrifter, henholdsvis Forskrift om administrative ordninger på arbeidsmiljølovens område (kapittel 3 og 14–2) og Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning (kapittel 5).
Stiftelsen, som drives i Oslo
Fondet ledes av et styre med fem medlemmer, hvorav to oppnevnes av arbeidstakernes organisasjoner, to av arbeidsgivernes organisasjoner og ett av Direktoratet for arbeidstilsynet. Arbeidstilsynets representant er styrets leder. I 2018 bestod Fondsstyrets faste medlemmer av tre menn og to kvinner. Fire av fem varamedlemmer var kvinner.
Ørnulf Halmrast (styreleder), Steinar Krogstad og Steinar Rindhølen (arbeidstakersiden), Julie M. Brodtkorb og Siri Bergh (arbeidsgiversiden).
Fondsstyret har det overordnede ansvaret for fondets økonomi og for at ordningen med regionale verneombud fungerer etter intensjonene.
Det er gjennomført seks styremøter og et strategimøte der totalt 95 saker er behandlet. De fleste sakene har vært knyttet til spørsmål om drift av ordningen, brosjyrer og RVO-systemet. Videre har arbeid med spørreundersøkelse, brosjyremateriell og det årlige samarbeidsmøte stått sentralt i flere styremøter.
Fondet gir tilskudd til bransjerelaterte utredninger, analyser og prosjekter innen arbeidsmiljøområdet i tråd med § 3–6 forskrift om administrative ordninger. Fondsstyret behandler og avgjør søknad om prosjekttilskudd. Utbetaling av tilskudd til slike tiltak skjer i tråd med inngåtte prosjektavtaler.
I løpet av 2018 besluttet Fondsstyret å finansiere følgende prosjekter:
Det er forbundene som har arbeidsgiveransvaret for de regionale verneombudene. Forbundene har rapporterings- og regnskapsplikt overfor Fondsstyret. Fondsstyret fastsetter hvert år refusjon til fagforbundene til dekning av lønn og sosiale utgifter for de regionale verneombudene. For 2018 har Fellesforbundet fått refundert 14,8 millioner og Norsk Arbeidsmandsforbund 14,7 millioner.
Arbeidstilsynet utfører sekretariatsfunksjonen for Fondsstyret og fondet refunderer kostnadene ved dette.
Regnskapet viser at Fondsstyret pr. 31.12.2018 forvaltet en egenkapital på kr 82 148 040. Fondet er bygget opp av de overskudd som er akkumulert siden ordningen ble etablert i 1981. Et grunnleggende prinsipp for ordningen er at de avgiftspliktige bedriftene skal nyte godt av fondets midler. En hovedoppgave for Fondsstyret er derfor å sørge for at fondets midler forvaltes forsvarlig og i henhold til forskriftens bestemmelser om dette. Styret har valgt å plassere fondsmidlene på bankinnskudd, rentefond og garantikonto.
Som det fremgår av regnskapet, ble det betalt inn 30,3 millioner kroner i avgift i 2018,tilnærmet det samme som i 2017, selv om avgiften er satt ned fra 0,03% til 0,02 %. Dette skyldes flere betalende virksomheter og en mer strukturert innkreving. Årsresultatet viser et underskudd på 18,3 millioner i 2018, for 2017 var underskuddet på 2,2 millioner. Underskuddet er ønsket og i tråd med budsjett. Det ble i 2018 gitt bevilgning til flere prosjekter, analyser og utredninger enn tidligere år, og bevilget beløp er høyere pr. prosjekt. Bevilgning til prosjekter, analyser og utredninger blir kostnadsført når vedtatt i styret, mens utbetalingene skjer gradvis.
Årsregnskapet for 2018 gir et rettvisende bilde av utviklingen av fondet. Etter Fondsstyrets oppfatning er forutsetningen for fortsatt drift til stede. Årsregnskapet for 2018 er satt opp under denne forutsetningen.
Oslo, 4. februar 2019