Vet du forskjellen på tillitsvalgt og verneombud?
I arbeidslivet i Norge ønsker vi et godt samarbeid mellom arbeidsgiverne og de ansatte. Og de to rollene som skal representere de ansatte er gjerne tillitsvalgt og verneombud. Hva er egentlig forskjellen på de to rollene?
Som regionale verneombud (RVO) ser vi ofte at rollen til verneombudet og tillitsvalgte blandes. Selv om begge jobber for ordnede arbeidsforhold og et godt arbeidsmiljø, har de ulike ansvarsområder og roller på arbeidsplassen, så det er viktig å skille disse rollene.
Hva er forskjellen på tillitsvalgt og verneombud?
Kort forklart så skal verneombudet bidra til at arbeidsplassen ikke bryter med arbeidsmiljøloven, mens den tillitsvalgte passer på at tariffavtalens krav oppfylles.
- Alle virksomheter skal som hovedregel ha et verneombud. Er man fem ansatte eller flere, finnes det ingen unntak fra denne regelen. Denne rollen er lovpålagt, og verneombudet representerer alle de ansatte i HMS-arbeidet på arbeidsplassen. Verneombudet forholder seg til arbeidsmiljøloven.
- Dersom de ansatte er medlemmer i en fagforening, kan medlemmene velge sin tillitsvalgt på arbeidsplassen. Den tillitsvalgte ser til at tariffavtaler og hovedavtaler blir fulgt, og representerer sine medlemmer i forhandlinger om bedre vilkår som lønn, kontrakter osv. Og de kan representere medlemmer i enkeltsaker ved konflikter.
Begge rollene innebærer et samarbeid med ledelsen, og begge er et bindeledd mellom ansatte (verneombudet), eller medlemmer (tillitsvalgte), og ledelsen på arbeidsplassen.
Verneombudets rolle:
Verneombudet velges av de ansatte og sikrer de ansattes medvirkning (mulighet til å påvirke egen arbeidshverdag) i alle saker som handler om helse, miljø og sikkerhet (HMS).
Verneombudet skal blant annet:
- Delta på vernerunder
- Bidra til godt samarbeid med ledelsen
- Være en støtte for de ansatte
- Peke på forhold som kan føre til mistrivsel, stress eller mobbing og trakassering
- Komme med råd og innspill når det gjelder forbedringstiltak for arbeidsmiljøet
- Delta på planleggingsmøter med bedriftshelsetjenesten
- Ha en aktiv rolle i behandling av avvik
- Medvirke i oppfølging av yrkessykdommer
- Delta ved Arbeidstilsynets inspeksjoner
Verneombudet skal ha 40 timers HMS-opplæring.
Verneombudet har rett til å stanse arbeid der det er umiddelbar fare for liv og helse.
- Vurder først om faren kan avverges på en annen måte
- Varsle og sikre arbeidstakere i det farlige området
- Varsle arbeidsgiver om stans og grunnen til stansen så raskt som mulig
- Registrer avvik; et skriftlig notat om det farlige forholdet, gjerne med bilder
- Bli enig med arbeidsgiver og kollegaer om hvilke tiltak som må gjøres før arbeidet kan gjenopptas
- Ta kontakt med Arbeidstilsynet hvis stansen ikke overholdes
Konflikter og personalsaker er ikke i verneombudets oppgaver, det tilhører eventuelt tillitsvalgte.
Ler mer om Verneombud
Tillitsvalgtes rolle:
En tillitsvalgt er gjerne valgt av medlemmer i en fagforening for å være deres talsmann på arbeidsplassen. Rollen til tillitsvalgt er ikke lovpålagt, men den tillitsvalgtes rett til medvirkning, informasjon og innsyn er regulert i arbeidsmiljøloven.
Konkrete saker for tillitsvalgte kan blant annet være:
- Forhandling om arbeidsbetingelser som lønn og arbeidstid.
- Delta i personalsaker, ansettelser og oppsigelser.
- Være med på å utarbeide, og godkjenne, turnusplaner (vaktlister).
- Drøftelse av viktige prosesser som nedbemanning, kontrolltiltak og flytteprosesser.
Noen ganger velger en virksomhet en tillitsvalgt uten at noen er fagorganisert og det er ikke noe som forbyr dette. Men vi som regionale verneombud anbefaler at man er ryddig med rollene, oppgavene og begrepene da det fort kan skape forvirring. Tips fra RVO:
- Snakk om hva som er behovet ved siden av verneombudsrollen.
- Vær nøye på at alle er innforstått med hva som menes.
- Avklar hvilke forventninger man har til faktisk forhandlingsrett osv.
Les mer om: Tillitsvalgt (arbeidstilsynet.no)
Samarbeid på arbeidsplassen!
Alle skal bidra til et godt arbeidsmiljø, men ansvaret er ulikt og er avhengig av hvilken rolle du har i virksomheten. Et godt og trygt arbeidsmiljø avhenger av at arbeidstakerne og arbeidsgiverne klarer å samarbeide om å finne gode løsninger.
Derfor har arbeidstakere både en rett og en plikt til å medvirke enten det er direkte, eller via verneombud og/eller tillitsvalgt. Medvirkning innebærer at arbeidstakernes synspunkter og innspill skal høres og vurderes nøye, før arbeidsgiver tar en beslutning. Den norske arbeidslivsmodellen er bygget på et slikt konstruktivt samarbeid, og er helt avhengig av at alle parter forplikter seg til gjeldende avtaler, lover og regler.
Les mer om:
Medvirkning (arbeidstilsynet.no)
Les intervju med RVO Eva Jenssen i FriFagbevegelse (frifagbevegelse.no), som deler sin erfaringer om utfordringer for verneombud og vernetjenesten i renholdsbransjen