Ofte stilte spørsmål
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om regionale verneombud.
Om RVO?
Hva gjør de regionale verneombudene?
RVO påpeker mangler, informerer om regelverk og foreslår løsninger på arbeidsmiljøspørsmål i samråd med virksomheten og de ansatte.
Her kan du lese mer om hva de regionale verneombudene kan gjøre for deg!
Hva er bakgrunnen for ordningen med regionale verneombud?
Ordningen med regionale verneombud er opprettet av myndighetene i samarbeid med partene i arbeidslivet og finansieres av en årlig avgift som innbetales av virksomhetene i bransjene. Regionale verneombud skal være pådrivere for et godt og sikkert arbeidsmiljø – særlig i små og mellomstore virksomheter.
Koster det noe å få besøk av RVO?
Det koster ikke noe å få besøk eller råd og veiledning fra regionale verneombud. Årlig lovpålagt avgift til alle virksomhetene i bransjen finansierer ordningen.
Ta gjerne kontakt med RVO dersom du ønsker råd og veiledning i arbeidet med vernetjeneste og helse, miljø og sikkerhetsarbeid (HMS) i din virksomhet.
Om virkeområde?
Hvem har meldt oss inn i ordningen?
Ordningen med regionale verneombud er ikke en ordning der virksomheten selv kan melde seg inn eller ut.
Aller virksomheter med næringskode (NACE-kode) 41, 42, og 43 blir automatisk innmeldt fra Enhetsregisteret i Brønnøysund.
I tillegg blir andre virksomheter som har aktivitet innen bygg og anlegg innmeldt av regionale verneombud.
Avgiften har lovhjemmel i Forskrift om administrative ordninger på arbeidsmiljølovens område §14-2.
Virkeområdet har lovhjemmel i Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, § 5-1. Virkeområde
Vi har eget verneombud, må vi da være med i ordningen?
Ja, alle virksomheter, uavhengig om de har eget verneombud eller ikke, er omfattet av ordningen.
Det følger av ordningens forskrifter at alle virksomheter i bygg og anlegg, skal omfattes av ordningen og bidra til finansiering av ordningen. Dette gjelder uavhengig av om virksomheten har eget verneombud, om virksomheten har ansatte eller ikke, eller om man etterlever arbeidsmiljølovens regler eller ikke.
Om avgift?
Hvem må betale avgift?
Alle virksomheter med aktivitet innen bygg og anlegg er med i ordningen for regionale verneombud og skal innbetale årlig avgift.
Avgiften har lovhjemmel i Forskrift om administrative ordninger på arbeidsmiljølovens område §14-2.Forskriftsbestemt avgiftssats er 0,035% av virksomhetens lønnsutgifter.
Avgiften skal minst være kr 500. For de virksomhetene som ikke har ansatte er avgift kr. 500.
Kan jeg klage på avgiften?
Du kan klage på avgiften.
Virksomhetene har mulighet til å klage på avgiften dersom dere mener at virksomheten ikke omfattes av ordningen. Det er Fondsstyret som vurderer klagen. Sekretariatet kan imidlertid avgjøre klagen hvis klagen bør gis medhold, eller bygger på tidligere praksis i andre klagesaker.
Dersom beslutning i saken krever tolkning av lovbestemmelsene i forskriften, skal sekretariatet forelegge saken for Fondsstyret før saken evt. oversendes til Arbeids- og sosialdepartementet til uttalelse.
Saksgang i klagesaker
1. Skriftlig klage sendes til sekretariatet for regionale verneombud
2. Klagefristen er 3 uker fra det tidspunkt krav om avgift anses å ha kommet frem til virksomheten.
3. Innkreving av avgift, stilles i bero til klagen er ferdigbehandlet
4. Sekretariatet sørger for at saken er tilstrekkelig opplyst og avgir sin innstilling til Fondsstyret
5. Sekretariatet underretter klager skriftlig om resultatet i klagesaken etter at klagen er behandlet av Fondsstyret
Hvordan endrer jeg forehåndsberegnet avgift?
Endring av forhåndsberegnet avgift, gjøres via Kundeportalen
Ved innlogging, bruk organisasjons- og kundenummer.
Ved endring er det kun lønnsgrunnlag som kan endres, ikke innhentet lønnskostnader.
Der vi har beregnet avgift på bakgrunn av antall ansatte, bes virksomheten selv legge inn lønnsgrunnlag. Dette vil være et mer korrekt avgiftsgrunnlag og kan redusere forhåndsberegnet avgiftsbeløp. Evt. endring av antall ansatte, registreres i feltet korr. ansatte.
Endringene må kommenteres og husk å lagre før du logger ut av kundeportalen.
Vennligst registrer e-post- og faktura-adresse i kundeportalen.
Utsendelse av avgift
Krav om avgift (faktura) med betalingsinformasjon sendes fra Visma Financial Solutions AS. Kravet sendes som EHF, e-Faktura, e-post eller pr. post. Faktura til virksomheter uten ansatte kr. 500, sendes 1. kvartal Beregnet avgift og faktura til virksomheter med ansatte sendes 3 kvartal
Om prosjekter og støtteordninger?
Hvem kan søke om prosjektmidler?
Alle kan søke, men søknader om tiltak basert på samarbeid med bransjens aktører, partene i arbeidslivet, de regionale verneombudene eller Arbeidstilsynet vil bli prioritert.
Fondsstyret har besluttet at det ikke skal innvilges støtte for nye prosjekter nå.
Vi oppdaterer nettsiden når det blir aktuelt å søke om støtte igjen.
Hva er kravene til søknaden?
Fondsstyret har besluttet at det ikke skal innvilges støtte for nye prosjekter nå.
Vi oppdaterer nettsiden når det blir aktuelt å søke om støtte igjen.
Det er et krav at de regionale verneombudene skal ha nytte av tiltaket, og minst ett regionalt verneombud må være en del av prosjekt-/arbeidsgruppen til prosjektet.
Søknaden skal inneholde følgende:
- Hvem søkeren(e) er og kontaktperson
- Prosjektets, analysens og utredningens arbeidstittel
- En beskrivelse av formålet med utredningen, analysen og prosjektet
- En beskrivelse av forventede resultatet og hvilke resultatet de regionale verneombudene kan gjøre seg nytte av
- En fremdriftsplan med kostnadsoverslag
- Hvis analysen , utredningen eller prosjektet er inndelt i flere faser, skal kostnadsoverslagene beregnes for hver fase og det skal angis når de forskjellige delrapportene og sluttrapporten vil foreligge
- En plan for distribusjon av resultatene
Når er fristen for å søke?
Fondsstyret har besluttet at det ikke skal innvilges støtte for nye prosjekter nå.
Vi oppdaterer nettsiden når det blir aktuelt å søke om støtte igjen.