Årsrapport 2021 fra regionale verneombud i hotell, restaurant og renhold
Til tross for delvis nedstengning og koronatiltak gjennom deler av 2021, viser tall fra regionale verneombuds (RVO) årsrapport at det har vært høy aktivitet i 2021.
Året 2021 begynte med de strengeste tiltakene så langt i koronapandemien. Til tross for delvis nedstengning og koronatiltak, har mange virksomheter fått besøk og veiledning av regionale verneombud (RVO) i 2021. Kartlegging, risikovurdering og tiltak mot koronasmitte var et naturlig tema i nesten alle besøk og veiledninger.
Aktiviteter og funn i 2021
RVO-ene bruker mesteparten av tiden sin på besøk hos virksomheter og på arbeidsplasser. I 2021 ble det gjennomført nesten 1100 besøk i hovedsakelig små og mellomstore virksomheter. I tillegg besøkte og snakket RVO med over 300 renholdere på deres arbeidsplass (oppdragssted). Det ble gjennomført over 150 digitale veiledninger og ti digitale verneombudsforum Det er noen overordnede tema som er gjennomgående i alle besøk og veiledninger fra RVO, blant annet vernetjeneste, verneombudsrollen og virksomhetens systematiske HMS-arbeid. Også i 2021 avdekket de regionale verneombudene en rekke gjentakende utfordringer i bransjene, blant annet manglende verneombud eller skriftlig avtale om annen ordning, og manglende HMS-opplæring hos både ledere og verneombud.
Vernetjenesten under press og RVO arbeid fremover
De regionale verneombudenes gjennomgående erfaring fra 2021 er at vernetjenesten er under press. Pandemien har hatt stor innvirkning på virksomhetenes vernetjeneste og systematiske HMS-arbeid. På den positive siden har behovet for å ivareta de ansattes smittevern gjort at flere virksomheter enn tidligere har forstått viktigheten av systematisk HMS-arbeid. Dette gjelder både virksomheter i overnattings-, serverings- og renholdsbransjen.
Ifølge daglig leder for ordningen, Gro Synnøve Rygh Færevåg, har de regionale verneombudene ikke bare høy kunnskap om både bransjene og om vernetjenesten, men også et brennende engasjement for å gjøre en forskjell. Hun jobber for at RVO-ene skal bli enda mer kjent og etterspurt av både arbeidsgivere og verneombud i bransjene, slik at de kan bidra til å styrke det systematiske HMS-arbeidet der hvor det virkelig trengs.
- Jeg ønsker at den kunnskapen som de regionale verneombudene har om utfordringene i bransjene skal tas aktivt i bruk av aktuelle miljøer, slik at vi i fellesskap kan jobbe for at de gjentakende utfordringene blir færre og arbeidsmiljøforholdene bedre, sier styreleder Ørnulf Halmrast i sitt forord.