RVO AVGIFT

Ordningen finansieres gjennom en årlig innbetaling av avgift fra alle virksomheter med aktivitet innen overnatting, servering eller renhold, se ordningens lovbestemte virkeområde Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, § 6-1. Virkeområde. Virksomheter uten ansatte og bemanningsbyråer som leier ut arbeidstakere til virksomheter innen overnatting, servering og renhold, er også omfattet av ordningen
Avgiften har lovhjemmel i Forskrift om administrative ordninger på arbeidsmiljølovens område §14-3.
Avgift 2020
Avgift for 2020 blir sendt til alle virksomheter fra uke 33.
Fondsstyret for RVO-ordningen i hotell, restaurant og renhold har myndighet til å sette ned forskriftsbestemt avgiftssats (0,065% av lønnsutgifter), dersom ordningen har akkumulerer et betydelig overskudd. Regnskap for 2019 viser at fondet pr. 31.12.2019, har opparbeidet seg en betydelig egenkapital.
På styremøte 23. april 2020 behandlet Fondsstyret sak om avgiftslettelse i 2020, som et økonomisk tiltak for å hjelpe virksomhetene i våre bransjer i koronasituasjonen. Fondsstyret har derfor besluttet at lovpålagt avgift i 2020 settes til minstebeløpet kr. 250 til alle virksomheter.
Avgiftsnedsettelse gjelder kun for 2020, og neste år antas det at avgiften vil gå tilbake til forskriftsbestemt avgiftssats og beregnes av lønnsutgifter for de ansatte.
Hvem må betale avgift?
Virkeområdet og hvem som skal være med i ordningen, er hjemlet i Forskrift om endring i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, § 6-1. Virkeområde, og er knyttet opp mot virksomheter som har plikt til å ha serveringsbevilling eller skjenkebevilling, har krav om å være godkjent i Renholdsregisteret eller tilbyr overnatting (hotell, campingplasser, vandrerhjem, ferieleiligheter, turisthytter etc.).
Virksomheter uten ansatte er også omfattet av ordningen
Virksomheter som leier ut arbeidstakere til virksomheter (bemanningsbyråer) som er omfattet av bestemmelsene, kommer også inn under ordningen.
Hva skal jeg betale i avgift?
Forskriftsbestemt avgiftssats er 0,065 % av virksomhetens lønnsutgifter. Minstebeløp å innbetale er kr. 250. Virksomheter som ikke har ansatte skal betale kr. 250.
Fondsstyret er gitt myndighet/plikt til å sette ned avgiften dersom ordningen akkumulerer et betydelig overskudd. Ved budsjettbehandling vil Fondsstyret hvert år vurdere avgiftssats for neste avgiftsår. I styremøte den 23.04.2020, vedtok Fondsstyret å sette ned avgift 2020 til minstebeløp kr. 250, for alle virksomheter.
Nærmere beskrivelse av avgiftsberegning for de ulike virksomheter, finner du spesifiserte punkter på denne siden.
Avgiftsberegning for virksomheter med hovednæringskode/NACE-kode 55, 56 og 81.2
Avgiften blir beregnet ut fra virksomhetens totale lønnskostnader eller antall ansatte virksomheten er registrert med.
Avgiftssats for 2019 er 0.045%
Avgift for 2019 er automatisk beregnet ut fra fjorårets totale lønnskostnader eller antall ansatte som virksomheten er registrert med i Enhetsregisteret (der vi mangler lønnsgrunnlag)
Lønnskostnader 2018 er innhentet fra Regnskapsregisteret via Proff Forvalt sin nettside proff.no fra fane regnskap og kolonne «herav kun lønn».
Antall ansatte er hentet fra Arbeidstaker- og Arbeidsgiverregisteret via Enhetsregisteret i Brønnøysund og inneholder både faste og midlertidig ansatte.
Avgiftsberegning for virksomheter med sekundær næringskode 55, 56, 81.2 eller andre næringskoder
Avgiften beregnes av lønnskostnader fra foregående år for de som er ansatt/sysselsatt i den delen av virksomheten som er innenfor overnatting, servering el. renhold.
Lønnskostnader 2018 er innhentet fra Regnskapsregisteret via Proff Forvalt sin nettside proff.no fra fane regnskap og kolonne «herav kun lønn».
Antall ansatte er hentet fra Arbeidstaker- og Arbeidsgiverregisteret via Enhetsregisteret i Brønnøysundregisteret og inneholder både faste og midlertidig ansatte.
NB. Det er innhentet totale lønnskostnader for 2018 og antall ansatte virksomheten er registrert med. Virksomheten må selv gå inn i Kundeportalen for å endre lønnsgrunnlaget. Det er lønnsgrunnlaget for de ansatte som er ansatt/sysselsatt i den delen av virksomheten som er innenfor overnatting, servering eller renhold, som det skal beregnes avgift av.
Eksempel; En møbelforretning som også har en kafe/serveringssted, da er det lønnskostnader til de som jobber ved kafeen/serveringsstedet, som er grunnlaget for avgiftsberegning.
Avgiftsberegning for bakerivirksomhet
For bakerivirksomheter som er innmeldt gjennom serveringsbevilling, og ikke har hovednæringskode 56. servering, knyttes avgift og beregningsgrunnlaget til den del av omsetning som inntas på stedet og gjennom det er knyttet til serveringsbevilling.
Differensiering av omsetning kan skilles ved MVA-sats;
- Normal 25% - servering der mat og drikke inntas på stedet
- Matvarer 15% - salg over disk, mat/drikke inntas ikke på stedet.
Eks. Serveringsvirksomhet der 60% av omsetningen er knyttet til normal MVA-sats (mat og drikke inntas på stedet), beregningsgrunnlaget for avgift vil være 60% av lønnskostnader til ansatte som jobber ved utsalgsstedet/bakeriet
NB. Det er på forhåndsberegnet avgift, innhentet totale lønnskostnader for 2018 og antall ansatte virksomheten er registrert med. Virksomheten må selv gå inn i Kundeportalen for å endre til korrekt lønnsgrunnlaget.
Til informasjon; Lønnskostnader 2018 er innhentet fra Regnskapsregisteret via Proff Forvalt sin nettside proff.no fra fane regnskap og kolonne «herav kun lønn».
Antall ansatte er hentet fra Arbeidstaker- og Arbeidsgiverregisteret via Enhetsregisteret i Brønnøysund og inneholder både faste og midlertidig ansatte.
Avgiftsberegning for bensinstasjon og kiosk
For bensinstasjoner og kiosker som er innmeldt gjennom serveringsbevilling, knyttes avgift og beregningsgrunnlaget til den del av omsetning som er knyttet til matservering.
I henhold til tall fra SSB pr. juni 2019, utgjør matservering ca. 5% av totale omsetning til bensinstasjoner.
Beregningsgrunnlaget for avgift vil være 5% av lønnskostnader til ansatte som jobber ved bensinstasjoner/kiosker.
NB. Det er på forhåndsberegnet avgift, innhentet totale lønnskostnader for 2018 og antall ansatte virksomheten er registrert med. Virksomheten må selv gå inn i Kundeportalen for å endre til korrekt lønnsgrunnlaget.
Til informasjon; Lønnskostnader 2018 er innhentet fra Regnskapsregisteret via Proff Forvalt sin nettside proff.no fra fane regnskap og kolonne «herav kun lønn».
Antall ansatte er hentet fra Arbeidstaker- og Arbeidsgiverregisteret via Enhetsregisteret i Brønnøysund og inneholder både faste og midlertidig ansatte.
Kundeportal og endring av beregnet avgift
Endring av forhåndsberegnet avgift, gjøres i Kundeportalen
Ved innlogging, bruk organisasjons- og kundenummer på mottatt brev.
Ved endring er det kun lønnsgrunnlag som kan endres, ikke innhentet lønnskostnader.
Der vi har beregnet avgift på bakgrunn av antall ansatte, bes virksomheten selv legge inn lønnsgrunnlag. Dette vil være et mer korrekt avgiftsgrunnlag og kan redusere forhåndsberegnet avgiftsbeløp. Evt. endring av antall ansatte, registreres i feltet korr. ansatte.
Endringene må kommenteres og husk å lagre før du logger ut av kundeportalen.
Nyregistrerte virksomheter og virksomheter med sporadisk drift
Virksomheter med oppstart i inneværende år, skal innbetale minimumsbeløpet kr 250
Er virksomheten i aktivitet deler av året eller kun har sporadisk aktivitet, skal minimumsavgiften kr 250 betales. Virksomheter som ikke har aktivitet, skal ikke betale avgift. Kontakt sekretariatet dersom virksomheten ikke har aktivitet i inneværende år.
Utsendelse av avgift
Krav om avgift (faktura) med betalingsinformasjon fra Visma Financial Solutions AS. Kravet sendes som EHF, eFaktura, e-post eller pr. post.
Faktura til virksomheter uten ansatte kr. 250, sendes 1. kvartal
Beregnet avgift og faktura til virksomheter med ansatte sendes 3 kvartal
Klageadgang og saksgang i klagesaker
Virksomhetene har mulighet til å klage på avgiften dersom dere mener at virksomheten ikke omfattes av ordningen. Det er Fondsstyret som behandler klagen. Sekretariatet kan imidlertid avgjøre klagen, hvis klagen bør gis medhold, eller bygger på tidligere praksis i andre klagesaker.
Dersom beslutning i saken krever tolkning av lovbestemmelsene i forskriften, skal sekretariatet forelegge saken for Fondsstyret før saken evt. oversendes til Arbeids- og sosialdepartementet til uttalelse.
Saksgang i klagesaker
1. Skriftlig klage sendes til sekretariatet for regionale verneombud
2. Klagefristen er 3 uker fra det tidspunkt krav om avgift anses å ha kommet frem til virksomheten.
3. Innkreving av avgift, stilles i bero til klagen er ferdigbehandlet
4. Sekretariatet sørger for at saken er tilstrekkelig opplyst og avgir sin innstilling til Fondsstyret
5. Sekretariatet underretter klager skriftlig om resultatet i klagesaken etter at klagen er behandlet av Fondsstyret
Hvilke virksomheter omfattes av ordningen?
Virkeområde for ordningen med regionale verneombud innen hotell, restaurant og renhold er regulert i Forskrift av 6. desember 2011 nr. 1355 om organisering, ledelse og medvirkning § 6-1;
a) Virksomheter som har plikt til å ha serveringsbevilling og/el. skjenkebevilling.
b) Virksomheter som har krav om å være godkjent av Arbeidstilsynets etter forskrift om
offentlig godkjenning av renholdsvirksomheter og om kjøp av renholdstjenester
c) Virksomheter som tilbyr overnatting, herunder hotellvirksomhet, drift av vandrerhjem,
ferieleiligheter, campingplasser og turisthytter
Virkeområde gjelder også for virksomheter som leier ut arbeidstakere til virksomheter (bemanningsbyråer) innen servering, overnatting eller renhold.
Virksomheter uten ansatte omfattes også av ordningen.