Uansett vær, jobben må gjøres!
Når ekstremvær varsles, forbereder mange seg på å jobbe hjemmefra for å unngå farlige forhold. Men hva med de som ikke har dette valget?
I det siste har det vært varslet og skrevet mye om ekstremvær, og mange forbereder seg på unntakstilstand eller planlegger å jobbe hjemmefra for å unngå å gå ut. Dette er smart, fordi det kan bli farlige forhold når snø blir til is eller vann, snøras fra tak eller når gjenstander blåser over ende. Da er det best og tryggest å holde seg inne.
Men hva med de som ikke kan velge å jobbe innendørs eller må bevege seg mellom oppdragene for å få jobben gjort? Og hva med de som leverer lunsjen eller pizzaen din mens du trygt sitter inne? Skal ikke de også være trygge på jobb?
Sikkerhet på jobb ved utfordrende værforhold: Arbeidsgivers og arbeidstakers ansvar
Har du tenkt over om pizzabudet har gode vinterdekk eller nødvendig sikkerhetsutstyr i bilen?
Det finnes mange jobber der været i Norge kan være en utfordring. Som regionalt verneombud for bransjen overnatting, servering og renhold, tenker jeg spesielt på de som kjører pizzabil, bil mellom renholdsoppdrag eller de som jobber på byggeplasser med brakker eller byggerenhold.
Det er alltid arbeidsgiver som må sørge for at de ansatte kan jobbe under trygge og forsvarlige forhold. Samtidig har arbeidstakeren plikt til å varsle dersom arbeidet ikke er trygt. Ansatte skal bidra til at jobben gjøres på en forsvarlig måte, men de er ikke forpliktet til å utsette seg farlige forhold.
Hvis pizzabilen ikke har gode nok dekk, må den ansatte varsle lederen sin, og dette skal utbedres umiddelbart. Når en renholder må ferdes på glatt vei eller adkomsten ikke er brøytet eller strødd, utgjør dette en akutt fare for liv og helse. Dermed er forhold ikke lagt til rette for sikkert arbeid.
Hvis de ansatte har et verneombud, kan verneombudet stanse arbeidet der og da og krever umiddelbar utbedring. De ansatte selv kan også stoppe arbeid som ikke er trygt.
Hvordan forberede seg på vinterens utfordringer?
Men det trenger ikke å gå så langt at arbeidet stanses. Når du som leder følger arbeidsmiljøloven, er mye av jobben allerede gjort, fordi du har tenkt og handlet før noe skjer. Det handler om føre var-prinsippet og sunn fornuft. En forutsetning er å gjennomføre risikovurdering og dokumentere skriftlige rutiner. Det hjelper deg å ha gode rutiner over tid og ikke glemme viktige ting.
Vinteren kommer uansett. Når du driver restaurant som skal kjøre ut middager, trenger du en bil, og bilen trenger vedlikehold. Og du vet at jo dårligere været er, jo flere bestillinger renner inn.
Derfor har du rutiner for å skifte dekk i tide. Du har sikkerhetsutstyr i bilen, for eksempel førstehjelpskrin, spade og ekstra kjetting. Dine ansatte har fått opplæring i førstehjelp og jevnlig opplæring i sikker kjøring på glatt føre.
For å ha kontroll på dette til enhver tid, har du oppdatert risikovurdering for arbeidsplassen. Verneombudet har medvirket i utarbeidelsen, og dine ansatte kjenner til risikovurderingen og rutinene. Dine ansatte bidra til en tryggere arbeidshverdag ved å varsle deg dersom noe mangler eller er ødelagt.
Da har du gjort det du skal gjøre for at dine ansatte kan kjøre ut pizzaen trygt, også når dårlig vær slår til.
Kort oppsummert:
- Gå gjennom arbeidsforholdene, særlig når forhold gjør arbeidet vanskeligere eller utrygt. Finn ut om det kan oppstår noen risikoer deres rutiner ikke tar hensyn til.
- Sørg for riktig arbeidsutstyr til enhver tid. Husk at jevnlig sjekk og vedlikehold er like viktig!
- Gjør dette sammen med dine ansatte og/eller verneombud. De ansatte kjenner jobben sin best og skal bli hørt.
- Dersom det er andre som skal sørge for at dine ansatte har trygge arbeidsforhold, for eksempel brøyting eller strøing av gangvei, sørg for en god avtale og en kontaktperson som kan varsles ved avvik.
- Utarbeid gode rutiner og beskriv dem i risikovurderingen
- Lær dine ansatte å skrive avvik
- Oppfordre dine ansatte til å varsle om farlige forhold eller komme med forbedringsforslag når det er nødvendig
Hva står i regelverket?
Arbeidsmiljøloven har som formål å forebygge sykdom og skader, samt å tilrettelegge for trygge arbeidsforhold. Dette innebærer at arbeidsgivere må sørge for et sikkert og helsefremmende arbeidsmiljø for sine ansatte. Loven stiller krav til både fysiske og psykososiale arbeidsforhold, og den legger vekt på forebygging og tilrettelegging. Arbeidsmiljøloven § 1-1. Lovens formål (lovdata.no)
Formålet med arbeidsmiljøloven er nærmere beskrevet i arbeidsplassforskriften, som gir detaljerte retningslinjer for hvordan arbeidsmiljøet skal være utformet og vedlikeholdt. Dette inkluderer alt fra ergonomi og sikkerhetstiltak til psykososialt arbeidsmiljø og trivsel. Arbeidsplassforskriften § 1-1. Formål (lovdata.no)
Er du kunde som bestiller tjenester?
Du kan du bidra til økt sikkerhet og en bedre arbeidshverdag for de som utfører tjenester for deg. Sjekk hvordan forholdene er hos deg:
- Er det glatt, mørkt eller vanskelig adkomst? Dette kan du gjøre noe med!
- Sørg for at gangveier og oppkjørsler er strødd og brøytet.
- Installer utendørsbelysning for å gjøre det lettere å se i mørket.
- Fjern eventuelle hindringer som kan gjøre adkomsten vanskelig.
Vis litt ekstra omtanke! Små tiltak kan gjøre en stor forskjell for de som skal levere mat eller levere renholdstjeneste.
Uansett værforhold - jobben må gjøres! Regionalt verneombud i Midt-Norge, Claudia Förster, har gjort seg noen tanker om de som kjører pizzabil, bil mellom renholdsoppdrag eller de som jobber på byggeplasser med brakker eller byggerenhold.