RVO besøk til Espresso House – hvordan ivaretas smittevern!
RVO Camilla har besøkt Espresso House ved Sandvika stasjon i Bærum for å ta en prat om hvilke smitteverntiltak de har iverksatt.
Det første hun legger merke til, er at de tydelig har merket hvilken dør som skal brukes som inngang og hvilken som skal brukes ved utgang. Inne i kaffebaren er det god informasjon og tydelig merking og påminnelse om å holde avstand.
Camilla blir tatt imot av daglig leder Andreas Jacobsen, som kan fortelle om retningslinjer for smittevern som de har mottatt fra hovedkontoret. Smitteverntiltakene skal sørge for at besøkende og ansatte skal føle seg trygge.
- Den største utfordringen er å få alle gjestene til å respektere tiltakene, men stort sett går det fint, forteller Andreas.
Smitteverntiltak
Espresso House har utarbeidet egne retningslinjer med smitteverntiltak og restriksjoner for lavt, økende eller høyt smittepress i samfunnet. Noen av disse punktene er:
- Grundig håndvask hvert 20.minutt eller ved bytte av stasjon.
- Det brukes klyper til utlevering av engangsmateriale.
- Avstandsmarkering på gulv.
- Hyppigere renhold på berøringspunkter, minst annenhverannen time.
- Det oppfordres til å bruke munnbind på jobb der det ikke er mulig å holde en meters avstand.
- Ingen tilgang på selvservering for kundene, som bestikk og vannglass osv.
- Ved høyt smittepress skal man kun jobbe på egen coffee shop.
Fra nedstenging til gjenåpning
- Espresso House var tidlig ute med å stenge alle sine avdelinger da korona rammet Norge, kan driftssjef Marianne Gaarder Amland ved hovedkontoret fortelle.
Videre forteller hun at det ganske raskt kom signaler om at de ansatte følte seg usikre, og noen også utrygge, på jobb. Derfor ble det besluttet i arbeidsmiljøutvalget at de skulle stenge ned samtlige avdelinger 12. mars. Dette var selvsagt en stor og tung avgjørelse, men var nødvendig på det tidspunktet.
Samtidig som de stengte alle kaffebarene, satte de i gang arbeidet med å forberede gjenåpning. Folkehelseinstituttets anbefalinger og retningslinjer ble nøye fulgt med på, og før gjenåpning ble det iverksatt ulike tiltak for at besøkende og ansatte skulle føle seg trygge hos Espresso House. Det ble utarbeidet smittevernkurs som alle ansatte måtte ta før gjenåpning. Det ble laget smittevernmateriell til bruk i alle avdelingene. Videre ble det igangsatt ekstraordinære medarbeiderundersøkelser for å kartlegge hvordan de ansatte opplever situasjonen. Det er også forsøkt lagt opp til at ansatte jobber i samme team.
I april startet den gradvise gjenåpningen. Gjestene ble oppfordret til å følge retningslinjene, benytte take away, og kundene fikk ikke lenger fylle egen kopp. Tiltakene har blitt tatt godt imot av kundene.
Økt fokus på HMS og vernetjeneste
- Fokuset på HMS er større enn noen gang i Espresso House, og koronapandemien har gitt kjeden en påminnelse om viktigheten av å skape gode og trygge arbeidsplassen, forteller driftssjef Marianne Gaarder Amland. Det vil også fremover være ukentlig revisjon av alle tiltak, og distriktssjefene vil følge opp sine avdelinger tett. Avslutningsvis fortelle hun at de har styrket sin vernetjeneste betydelig og jobber nå med å digitalisere all opplæring.
RVO bistår gjerne
Serveringsbransjen har blitt hardt rammet av koronakrisen, og det er utfordringer med begrenset drift som for mange virksomheter har medført en vanskelig økonomisk situasjon, sammenlignet med det som er normal situasjonen for bransjen. Mange virksomheter rigger seg for at dagens situasjon blir en langvarig problemstilling.
RVO kommer gjerne og veileder i risikovurdering og kartlegging av smittevern i din virksomhet – kontakt ditt RVO for en avtale.