Psykisk helse og arbeidsmiljøet
Jobben er en stor del av livet vårt, hvordan vi har det på jobb er viktig for den fysiske og psykiske helsen vår. RVO vil bidra til å sette fokus på det psykososiale arbeidsmiljøet.
Psykososiale arbeidsbetingelser dreier seg først og fremst om de mellommenneskelige forholdene på arbeidsplassen, men må sees i sammenheng med hvordan arbeidet er organisert ledet og tilrettelagt.
Psykososiale faktorer i arbeidsmiljøet
Tall fra NAV sier at psykiske lidelser står for en stor andel av legemeldt sykefravær både i antall tilfeller av sykefravær og i kostnader. Renhold, overnatting og servering er blant de bransjene med størst utfordringer når det gjelder psykiske plager. Dette inkluderer arbeidsrelaterte psykiske plager.
Det er påvist at psykososiale faktorer i arbeidsmiljøet gir økt risiko for å utvikle psykiske plager og lidelser. Faktorer som kan ha en stor grad av innvirkning på psykososiale arbeidsmiljøet:
- Høye krav i kombinasjon med lav påvirkning på egen jobbsituasjon
- Ubalanse mellom innsats og belønning
- Mobbing og trakassering
- Høye effektivitetskrav
- Lav sosial støtte
- Jobbusikkerhet
- Rollekonflikt
Ovennevnte faktorer er utfordringer vi kjenner igjen fra renholds- og overnattings- og serveringsbransjen. STAMIs nasjonale overvåkning av arbeidsmiljø (NOA) viser at ansatte i disse bransjene kommer høyt opp på listen over sysselsatte der psykososiale faktorer i arbeidsmiljøet kan gi økt risiko for å utvikle psykiske plager og lidelser.
Arbeid med psykososialt arbeidsmiljø
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø er regulert i arbeidsmiljøloven og sier at også dette arbeidet skal være fullt forsvarlig, men hvordan arbeider du og din virksomhet med dette i hverdagen?
Tips til arbeidsgiver og verneombud
- Begynn med kartleggingen: Hva kan være utfordringer i din virksomhet?
- Utarbeid handlingsplaner og gode rutiner - Sørg for god opplæring i disse.
- Ha personalsamtaler og personalmøter- God og åpen dialog er helt nødvendig.
- Ha en aktiv vernetjeneste- Et aktivt verneombud er en stor ressurs for både
arbeidsgiver og arbeidstaker. - Involver gjerne Bedriftshelsetjenesten.
Som kollega og medmenneske
- Hils og smil til hverandre.
- Vær romslig og respekter andre, selv om man er ulike.
- Støtte og trygghet er viktig - vis at du står bak din kollega.
- Bry deg, spør heller en gang for mye.
- Tenk igjennom hvordan vi snakker til hverandre.
Hvem kan du kontakte?
Ta gjerne kontakt med Arbeidslivstelefonen (22 56 67 00) hvis du eller noen du kjenner sliter, lurer på noe eller trenger noen å snakke med. Her kan du snakke med noen om spørsmål knyttet til arbeid, uansett årsak, enten man er arbeidstaker, leder, arbeidssøkende, tillitsvalgt, verneombud, pensjonert, pårørende eller venn. Alle kan ta kontakt.
Vi regionale verneombud er også tilgjengelige om du eller din virksomhet trenger gode råd og veiledning i arbeidet med et godt arbeidsmiljø. Kontaktinformasjon til regionale verneombud.