17.10.2019

Hvorfor har vi  mangel på kokker?

Kokk anretter på tallerken

I anledning den internasjonale kokkedagen 20.oktober, skriver regionalt verneombud Camilla Knudsen om noen av utfordringene i kokkeyrket. Camilla gir gode tips og råd til HMS-arbeid og bedre arbeidsmiljø for kokker og andre som jobber i serveringsbransjen.

20.oktober er den internasjonale kokkedagen! Gratulerer med dagen til alle kokker!

Jeg har selv arbeidet som restaurantkokk i mange år, og selv om det begynner å bli noen år siden nå, husker jeg fortsatt stoltheten, teamfølelsen og følelsen av mestring etter travel dag på jobb.

Kokker er svært stolte av sitt yrke og fag. Det er ikke bare et håndverk, det er også en kreativ og kunstnerisk side ved det å være kokk.

Hvorfor har vi  mangel på kokker? Og hvorfor vurderer så mange å slutte som kokk?  

Det er gjort flere undersøkelser og skrevet mange rapporter om utfordringer i kokkeyrket.
I Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling (SJVD), er det publisert en artikkel der problemstillingen er; Hvorfor vurderer så mange kokker å skifte yrke når de er så stolte av yrket sitt?

Artikkelen bygger bl.a. på  intervjuer og funn fra undersøkelser som er gjort i restaurantbransjen, og kommer til at det kan antas at følgende årsaker veier tungt når kokker aktivt søker annen yrkeskarriere:

  • Dårlige organisatoriske forhold.
  • Manglende mulighet for utvikling og etterutdanning.
  • Dårlig eller manglende ledelse.
  • Arbeidstid som vanskelig kombineres med sosialt og familieliv.
  • Ulønnet overtid.
  • Stort arbeidspress.
  • Fysisk tungt.
  • Helseutfordringer

Kilde: Eben, B. (2018). Yrkesstolthet og frafall i kokkeyrket. Skandinavisk Tidsskrift for Yrker Og Profesjoner I Utvikling, 3.

Mine tips til bedre arbeidsmiljø for kokker og andre ansatte i serveringsbransjen:

  • Sørg for at du kjenner til utfordringene og risikoene ved din arbeidsplass - gjennomfør en god kartlegging og vernerunde minst 1 gang i året
  • Lag gode rutiner og sørg for å ha handlingsplaner som blir fulgt opp.
  • Sørg for at alle har god kunnskap og opplæring i virksomhetens HMS-arbeid
  • Det er lønnsomt å investere tid på god opplæring.
  • Bruk penger på gode arbeidsverktøy, hjelpemidler og verneutstyr for kokker og andre ansatte.

Alle må bidra! Arbeidsgiver har det overordnede ansvaret. Men, også verneombud og arbeidstakere har et ansvar for å bidra til et godt og sikkert arbeidsmiljø. Det må jobbes kontinuerlig med systematisk Helse, Miljø og Sikkerhetsarbeid= HMS

Godt HMS-arbeid vil bidra til et godt og sikkert arbeidsmiljø for alle ansatte og vil sannsynligvis bidra til økt produktivitet, mindre skader, mindre sykefravær og et godt rykte for virksomheten.

I jobben som regionalt verneombud har jeg stor nytte av min jobberfaring fra restaurantbransjen. Alle regionale verneombud har bakgrunn fra og har tidligere jobbet innen overnatting, servering eller renholdsbransjen. Det gjør at vi har meget god bransjekunnskap og kjenner godt til HMS-arbeid i bransjene. Vi regionale verneombud, reiser rundt og hjelper virksomheter og verneombud med å etablere gode vernetjenester og bidrar med råd og veiledning til HMS-arbeid for virksomheten. Jeg får lov til å bruke egne erfaringer fra bransjen, gode og dårlige, til å prøve å gjøre andres hverdag litt bedre.

Ønsker du hjelp fra regionale verneombud, er det bare å kontakte RVO i ditt område.