17.09.2020

Hvordan ivaretas smittevern hos Kaffebrenneriet?

Medarbeider bak disken på Kaffebrenneriet

RVO Nina har besøkt Kaffebrenneriets avdeling på Frogner og snakket med assisterende daglig leder, Vetle Myklebust, om hvordan de har opplevd koronaperioden, som fremdeles preger serveringsbransjen.

Kaffebrenneriet er en av Norges største kaffebar-kjeder og ble startet i 1994. Selskapet har 35 butikker i Oslo, 4 i Akershus, 2 i Trondheim og 1 i Fredrikstad.

Hvordan har koronaperioden vært for Kaffebrenneriet?

- I mars da koronaen kom merket vi at det ble mer stille og færre kunder, forteller han. Vi pakket alle varene ferdig for at hver handel skulle gå fort, slik at vi forhindret opphopning av kunder i butikken. Samtidig fortalte vi kundene om at de måtte vente utenfor til det ble deres tur. I denne perioden hadde vi også reduserte åpningstider, sier Vetle.

Videre forteller han at de i mai merket at flere kunder begynte å komme tilbake og etter sommerferien er det bare blitt flere og flere kunder, situasjonen er mer tilbake til normalen. Når vi snakker sammen er det på en solfylt augustdag og det ser virkelig ut som nesten alt er tilbake til normalen. Det er kø for å kjøpe kaffe, vel og merke med god avstand, og mesteparten av køen er på utsiden av lokalet. På gulvet er det markert en meters avstand. Åpningstidene ved akkurat denne avdelingen er nå også tilbake til normalen. Vetle forteller om smittevernstiltakene de har hatt i denne perioden og som de fortsatt har.

Hvordan unngå smitte for ansatte og kunder?

Annethvert bord er markert stengt og det er tatt bort flere stoler ved bordene som er igjen. Det er satt pleksiglass mellom baristaene og kundene ved disken, og også mellom sitteplassene ved vinduene. 

- Vi serverer kun takeaway-kopper, ikke porselenskopper, for å minimere baristaens bevegelser blant kundene i butikk. Med porselenskoppene må vi ut i lokalet og rydde oftere, enn ved bruk av takeaway-kopper, som kunder selv kan kaste, forteller Vetle. All mulighet for selvbetjening er også tatt bort. Alle matprodukter og tilbehør, som sugerør og lokk, blir håndtert med klype slik at baristaene ikke tar i det med hendene. Vetle forteller om faste rutiner for vask av kontaktpunkter flere ganger om dagen, og håndsprit er synlig plassert i kundeområdet.

- Noen få kunder har ytret misnøye mot smitteverntiltakene som iverksatt, men når de blir forklart bakgrunnen viser alle stor forståelse, forteller Vetle. Videre forklarer han at det var litt stressende helt i starten med alle smitteverntiltakene, men nå er de en del av det daglige arbeidet og tenker ikke så mye over det. Men, han innrømmer at det kan være litt vanskelig å huske på avstanden mellom oss bak disken innimellom, men det går greit.

Hvordan har hovedkontoret til Kaffebrenneriet AS håndtert koronasituasjonen?

Etter besøket og samtalen med Vetle ved avdeling Frogner, tok Nina en telefon til markedssjef for Kaffebrenneriet AS, Marit Toverud. Nina ønsker å vite hvilke tiltak Kaffebrenneriets hovedkontor har måtte ta i koronasituasjonen.

-Det har vært en tøff periode med mye usikkerhet og vi har måttet permittere mange ansatte. Vi måtte stenge noen avdelinger og redusere åpningstider, sier Marit. Videre forteller hun at da koronaen kom i mars og all nedstengingen startet, opprettet vi en beredskapsgruppe som har tatt seg av risikoanalyse og tiltaksplaner. Det er også laget tiltaksplan i tilfelle smitte blant medarbeidere. HMS-ansvarlig er med i beredskapsgruppen og det er hun som veileder og støtter våre verneombud, sier Marit.

For Marit er det også viktig å få frem hvor mye Kaffebrenneriet berømmer sine ansatte for måten de har taklet situasjonen på. - Vi er veldig stolte av hvordan de har tatt koronasituasjonen på strak arm, sier Marit.

Marit kan fortelle at, etter sommeren, er alle ansatte tilbake i jobb og de har også startet rekruttering av nye medarbeidere. - Det meste er nå åpnet opp, og ting er mer tilbake til normal drift, vi har fortsatt fullt trykk og fokus på smittevernstiltakene. Det er både riktig og viktig, nå som vi ser at smitten øker igjen. Vi gjør heller litt for mye og litt lenger, avslutter Marit.