Hva skjer med lærlingene i koronatider?
Regionale verneombud Camilla Knudsen og Claudia Förster tok kontakt med opplæringskontor for mat og restaurantfag rundt omkring i landet. De ønsket å vite hvordan lærlingen ivaretas, både med tanke på opplæringen og det sosiale? Finnes det noen gode ideer for alternativ opplæring? Dette var noen av spørsmålene de ville ha svar på.
Hva skjer med lærlingene under korona?
Hele serveringsbransjen ble nærmest stengt ned på dagen da korona rammet Norge. Restauranter lukket dørene, og ansatte og lærlinger ble permittert. Arbeid, læring, fagprøver og sosialt liv ble satt på vent. Lærlingene er ekstra sårbare, og kanskje også ekstra usikre i arbeidslivet fra før. Situasjonen med koronastengte lærebedrifter kan bidra til å skape stor usikkerhet med tanke på utdanning og en fremtid i bransjen.
Tilbakemeldinger fra opplæringskontorene
Svarene og tilbakemeldingene RVO fikk fra opplæringskontorene, var ikke så dystre som en kunne frykte. Mange gjør en god innsats for å sikre fagopplæring i mat-, restaurant og servicebransjen i koronatider. Det er veldig bra!
Opplæringskontorene tar situasjonen seriøst, og mange er flinke til å tilrettelegge for at lærlingene skal få gå opp til fagprøver og få alternativ opplæring, selv om lærestedet for tiden er stengt. Det er veldig gledelig å høre at ikke bare det faglige, men også tryggheten, og ikke minst den sosiale delen av lærlingenes hverdag ivaretas.
«Lærlingedugnaden restaurant og matfag»
Vi kontaktet Per Espen Thorgersen, rådgiver i enhet for oppfølging av lærlinger, lærebedrifter og opplæringskontor i Viken fylkeskommune. Han fortalte hvordan opplæringskontoret i Viken har løst utfordringen med korona. Sammen med fylkeskommunen, Lærlingekompaniet øst/Oslo, Opplæringskontoret øst og Norske kokkers landsforening, Hall-opp og OKRM gikk de i gang med prosjektet «Lærlingedugnaden restaurant og matfag». Gjennom et 10-ukerprogram har kokkelærlingene kunnet kombinere hjemmearbeid og undervisning på kjøkken. Målet er at dette 10-ukersprogrammet kan bidra til å redusere tillegget lærlingene ellers må ha i læretiden som følge av koronastengte lærebedrifter.
Thorgersen kan fortelle om positive tilbakemeldinger fra lærlingene på «lærlingedugnaden» som er igangsatt. Inntrykket er at flere av lærlingene blir beroliget når de blir godt fulgt opp. Videre har han inntrykk av at lærebedriftene følger godt opp, selv om de fleste stedene er stengt.
Slik er «hjemmekontor» for kokkelærlinger som er med i lærlingedugnaden
- Digitalisering av opplæringen med blant annet videoforelesninger.
- Ukentlige temaoppgaver.
- Jobbing på kjøkken en gang i uken for 2 og 2 lærlinger.
- Tett og personlig oppfølging av lærlingene på telefon og mail.
- Facebookgruppe der elevene deler oppgaver, erfaringer og bilder.
- Live fredagsquiz. Sist fredag fikk de inn over 100 svar, så dette var populært.
Det er viktig å være konkret og aktiv slik situasjonen for lærlingene er nå. Det er lett å begrave seg i lange verbale prosesser mens tiden går. Finn ut hva slags kompetanse og ressurser man har tilgjengelig, og bruk disse. Folk er veldig innstilt på å bidra i disse dager og strekker seg langt, er gode råd Torgersen gir til andre opplæringskontorer i koronatider.
Elev- og lærlingeombudene og Fagopplæringskontorene
Men hva med de lærlingene som ikke blir fulgt opp? Eller som kanskje ikke er tilknyttet et opplæringskontor? En kan tenke seg at denne gruppen lærlinger har det tøft nå. At de føler seg overlatt til seg selv, og er engstelig for framtiden sin. Vi er bekymret for disse og håper at de tar kontakt med lærebedriftens eget verneombud, Elev- og lærlingeombudene, eller Fagopplæringskontorene i fylkeskommunene.
Fremtiden for restaurant- og serveringsbransjen
Vi er redd for at koronasituasjonen kan gjøre det vanskeligere å sikre rekrutteringen til restaurant og matfag. Konsekvensene vil være svært ødeleggende dersom bransjen, som allerede mangler fagpersonell, også vil slite med rekruttering på grunn av mangel på arbeidsplasser eller tilbud.
Restaurant- og serveringsbransjen er gode til å tenke nytt, så vi har troen på at bransjen skal fikse dette også. Vi heier på dere!