10.02.2021
Hvordan er det å være renholdsleder på et karantenehotell?

For å begrense importsmitte innførte regjeringen i november 2020 en ordning med karantenehotell. Claudia, RVO i Midt-Norge, har tatt en prat med renholdsleder på Comfort Hotel Park i Trondheim for å vite mer om hvordan arbeidshverdagen er for renholdere på karantenehotell. Her kan du lese om Claudia møte med Diana.

Det er mye å takke renholdere for. De er førstelinjearbeidere som har et enormt ansvar for at vi alle kan føle oss relativt trygge og kan gå på butikker, kjøpesenter, skoler, restaurant eller bo på hotell under pandemien som nå har herjet i verden i over ett år. 

Jeg ble interessert å høre mer om hvordan renholdere på et karantenehotell har det nå for tiden. Hvordan har jobben endret seg under pandemien? Hvordan er den nye realiteten for dem som ikke kan «gjemme» seg på hjemmekontor? Jeg lurte på: Er de liksom konstant redde for å bli smittet? Gruer de seg til å gå på jobb? Eller hvordan kjennes det? 

Møte med renholdsleder på Comfort Hotel Park i Trondheim 
Jeg møtte Diana som er renholdsleder på Comfort Hotel Park i Trondheim. Hun har nylig blitt ferdig med fagbrevet sitt som renholdsoperatør og er kjempefornøyd med det. 

Jeg ba henne å fortelle meg om sin arbeidshverdag.  

Hvordan har det vært for deg i 2020? 
Diana tenker seg litt om før hun svarer bestemt. - Det var tøft i starten og litt skummelt fordi vi ikke visste så mye om viruset korona. Hva er korona? Hva skal en renholdsleder gjøre nå? Det var mange spørsmål og mye usikkerhet. 

Det første hun gjorde var at hun gjennomførte et smittevernskurs fra Folkeuniversitetet i Trondheim som ble holdt gratis.  
- Det var 5 verdifulle timer. Jeg følte meg mye tryggere etterpå, sier Diana. 

Nye rutiner og nytt renholdsutstyr 
-  Ja, jeg ble bekymret i starten, men jeg og mine arbeidskolleger har lært mye underveis.  Vi ønsket å gjøre en bra jobb og lærte fort å tilpasse oss den nye situasjonen med nye rutiner. Vi ble involvert, og jeg ble spurt av min leder hva jeg trenger for å føle meg trygg på jobben. Dette var veldig viktig. I tillegg har ledelsen alltid sørget for at vi får det utstyret vi trenger. 

Vi fikk nye maskiner som sparer oss for både tid og det blir mindre tungt for kroppen. For eksempel bruker vi nå tåkeleggingsmaskin, og damprensere, som gir et veldig bra resultat, også med tanke på at vi bruker mindre sterke kjemikalier med denne metoden. 

Hun anbefaler også å bruke mikrofiberkluter framfor bomullskluter eller engangskluter. Mikrofiberkluter fjerner bakterier og gjør jobben lettere for oss. Det å bruke mikrofiberklut er også mindre belastende for skuldrene.

Lederen, Cathrine Stadsvik, som jeg møtte kort tid etter samtalen med Diana, påpeker også at renholdskompetansen som Diana har tilegnet seg ble veldig viktig for hele bedriften. - Vi har lært så mye om renhold sammen med Diana det siste året, legger hun til. Cathrine ønsker seg at flere kunne tenke seg å gjennomføre utdanningen og ta fagbrev i renholdsfaget. 

Hvordan har renholdernes arbeidshverdag endret seg?
Jeg lurte også på om det var negative og positive ting med den nye arbeidshverdagen for renholdere.  Hva har endret seg siden i fjor? 
- Kvaliteten på renhold er mye bedre nå, sier Diana. - Jeg føler meg tryggere, fordi vi har lært mye om renhold det siste året. Vi har tilegnet oss nye og bedre arbeidsrutiner.  Vi har tenkt ut smartere løsninger, både for renholdere og resepsjonister, slik at jobben er mindre belastende arbeid for kroppen. Og vi har fått en veldig forutsigbar arbeidshverdag. Før var man kanskje bekymret for hvor mange avreiser vil det bli neste dag? Kommer jeg til å slite meg ut? Springe livet av meg?  Det er mindre psykisk stressende å ikke bekymre seg for jobben neste dag. Nå jobber vi i et konstant rolig tempo, vi må ikke tenke på effektivitet, og da øker kvaliteten. Dette kjennes mye bedre.”  

Og hva er det som er negativt da? Diana bruker igjen litt tid før hun svarer.  

- Bortsett fra starten med mye usikkerhet ser hun at alle har vokst med sine oppgaver og har prøvd å gjøre det beste ut av det.

Jeg tenker at det var veldig godt å høre. I all den elendigheten man kan kjenne på noen ganger, så skjer det likevel mye positivt. 

- Det er likevel en ting som kan være utfordrende, legger hun til. - Og det er at hvis gjester bryter reglene, så må vi som ansatte passe på dem også. Men det er klare rutiner og regler som hjelper oss å gi klare beskjeder til gjestene våre. 

Har du noen tips til andre i din bransje?  
- Ja absolutt; ta fagbrev, gå på smittevernskurs, og ikke spar på utstyret, er hennes klare beskjed. 

Og avslutningsvis: Hva var din motivasjon å ta fagbrevet? 
Diana smiler og sier: - Jeg har jo lyst å jobbe med renhold. Jeg skal jobbe med det i mange år til og det er trygt å ha kunnskap og kompetanse.

Claudia, RVO i Midt-Norge, ville vite hvordan renholdernes arbeidshverdagen har endret seg under koronapandemien. Les om hennes møte med renholdsleder Diana.