16.03.2020

Arbeidstakers plikter i HMS-arbeidet

Arbeidsmiljøloven

Vet du at du har plikt til å delta i verne- og miljøarbeidet på din arbeidsplass? RVO Camilla Knudsen gir råd til hvordan du som arbeidstaker kan medvirke til godt arbeidsmiljø på din arbeidsplass

Arbeidsgivers og arbeidstakers plikter

Vi har mange rettigheter som arbeidstakere i Norge, og vi beskyttes i stor grad av arbeidsmiljøloven når det gjelder både arbeidstid, helse, miljø, sikkerhet og trivsel på arbeidsplassen. Men vi har faktisk ikke bare rett, men også plikt til å delta i HMS og vernearbeidet på arbeidsplassen. Det er kanskje lett å skyve alt ansvaret over på sjefen og «de andre»?

Det er arbeidsgiver som har hovedansvaret for HMS og arbeidsmiljø. Men en leder kan ikke skape et godt og sikkert arbeidsmiljø alene, uansett hvor mye hen vil. Det er derfor viktig at lederen inkluderer arbeidstakerne i HMS- og vernearbeidet i bedriften.

Hva menes med medvirkningsplikt?

Det betyr at du som arbeidstaker har plikt til blant annet å:

  • Sette deg inn i HMS systemet på din arbeidsplass.
  • Bruke det verneutstyret som er nødvendig og pålagt av arbeidsgiver.
  • Være forsiktig og hindre ulykker så godt du kan.
  • Avbryte arbeid du tror kan utsette deg selv eller andre for fare.
  • Gi beskjed til leder og/eller verneombud om du eller andre skader dere som følge av arbeidet.
  • Gi beskjed til leder og/eller verneombud om du, eller andre, blir diskriminert eller trakassert på arbeidsplassen.
  • Delta i dialogmøter ved sykefravær, og bidra til å lage en oppfølgingsplan for det.
  • Rette deg etter pålegg fra Arbeidstilsynet.

Leder kan iverksette ulike tiltak for å sikre arbeidstakers medvirkning.

Verneombud har en viktig rolle i å sikre medvirkning på arbeidsplassen

Det er også viktig at arbeidstakerne bruker muligheten de har til å velge sitt verneombud. For at dette skal være mulig, må noen også ta på seg dette ansvaret. En utfordring RVO ofte møter ute i virksomhetene, er nettopp at ingen vil påta seg rollen som verneombud. Ofte er årsaken at ingen helt vet hva rollen innebærer. Dersom arbeidstakerne ikke selv klarer å finne en kandidat, er det arbeidsgiver som må velge en person som skal virke som verneombud i 2 år. Det kan resultere i et verneombud som ikke er veldig motivert, eller kanskje ikke er den personen de ansatte ville valgt selv. Her kan det lønne seg å være proaktiv!

Hvordan kan du bidra til et godt arbeidsmiljø på din arbeidsplass?

Det å bidra til et godt arbeidsmiljø kan være så enkelt som hvordan du velger å være på jobb. Alle dager kan selvsagt ikke være like morsomme, det er det ikke for noen. Men vi kan velge å være snille og rause med hverandre likevel. Dere kan velge å gjøre det beste ut av stressende situasjoner, prøve og forstå hverandre og unngå medlemskap i «kos-med-misnøye-klubben».

Noen enkle tips til hvordan du kan bidra til et godt arbeidsmiljø

  • Hils og smil når du møter kollegaer 
  • Inkluder alle, uansett avdeling
  • Respekter hverandre, selv om dere er ulike
  • Støtt hverandre, vis at du står bak din kollega
  • Bry deg, spør heller én gang for mye
  • Si fra om du ser noen slite
  • Tenk gjennom hvordan dere snakker til hverandre

Ta gjerne kontakt med meg eller noen av mine RVO-kollegaer hvis du ønsker råd og veiledning i arbeidet med vernetjeneste og helse, miljø og sikkerhetsarbeid (HMS) i din virksomhet.  Kontaktinformasjon til regionale verneombud.

Arbeidsmiljøloven § 2-3 Arbeidstakers medvirkningsplikt

Arbeidstaker skal medvirke ved utforming, gjennomføring og oppfølging av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Arbeidstaker skal delta i det organiserte verne- og miljøarbeidet i virksomheten og skal aktivt medvirke ved gjennomføring av de tiltak som blir satt i verk for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø.