Personvernerklæring og cookies

Behandling av personopplysninger hos «Fondet for regionale verneombud i bygge- og anleggsbransjen» og «Fondet for regionale verneombud i hotell, restaurant og renhold», felles kalt RVO-ordningene.

 

Behandlingsansvarlig
RVO-ordningene (orgnr. 975 945 065 og 996 307 050), ved daglig leder, er behandlingsansvarlig ved behandling av personopplysninger som er gitt eller samlet inn i forbindelse med RVO-ordningens aktiviteter ved besøk hos virksomheter eller arbeidsplasser eller i forbindelse med innkreving av avgift.

Formål
RVO-ene registrerer kontaktinformasjon på personer som er besøkt hos virksomheter/arbeidsplasser for å dokumentere tilstedeværelse, sende ut informasjon som dokumenterer et besøk eller sende ut relevant informasjon til personer i aktuelle bransjer inkludert invitasjon til aktuelle arrangementer eller kurs. Vi registrerer også nødvendig kontaktinformasjon i forbindelse med saker som behandles i forhold til innkreving av avgift.

Behandlingsgrunnlag
RVO-ordningene utfører sitt arbeid hjemlet i forskriftene:

For bygg og anlegg:
• Forskrift om administrative ordninger, kapittel 14 § 14-2 regionale verneombud
• Forskrift om administrative ordninger, kapittel 3. regionale verneombud
• Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, kapittel 5, regionale verneombud

For hotell, restaurant og renhold:
• Forskrift om administrative ordninger på arbeidsmiljølovens område, kapittel 4
• Forskrift om administrative ordninger på arbeidsmiljølovens område, kapittel 14, §14-3
• Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, kapittel 6, regionale verneombud

Basert på forskriftene og oppgavene som skal løses så er det ikke behov for eksplisitt samtykke fra personer.


Personopplysninger som behandles og hvor de hentes fra


Følgende personinformasjon blir samlet inn og lagret i forhold til oppsøkende aktivitet og besøk på arbeidsplass:

• Navn
• Rolle i virksomhet eller på arbeidsplass
• E-post
• Telefonnummer
• Om obligatorisk opplæring har blitt gjennomført

Denne informasjonen samles inn frivillig i personlig møte med RVO-ene.

For innkreving av avgift blir følgende personinformasjon blir samlet inn og lagret:
• Navn på virksomheten (er personen i ENK)
• Postadresser
• E-post adresser
• Telefonnummer
• Betalingshistorikk
• Hendelseslogg – dokumenterer kontakt med virksomhet
• Kontonummer for tilbakebetaling av avgift

Informasjonen hentes automatisk fra Enhetsregister og kontaktinformasjon hentes fra den enkelte person inn ved henvendelse til RVO-ordningene i saker som krever oppfølging.

Ved bruk av påmeldingsskjema bli følgende personinformasjon blir samlet inn og lagret:
• Navn 
• E-post adresser
• Telefonnummer
• Arbeidssted
• Rolle

Når du melder deg på kurs, lagres informasjon til bruk for kursadministrasjon. RVO er behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger for å gjennomføre booking av møtelokaler og foreta og administrere påmelding fra deltakere på kurs og seminarer. RVO sletter personopplysninger seks måneder etter at kurset er avholdt.

Utlevering av informasjon til tredjepart
RVO-ordningene utleverer ingen personinformasjon til tredjepart ut over databehandlere med godkjent databehandleravtale.

Sletting og arkivering av opplysninger
For virksomheter som avvikles så anonymiseres all personinformasjon periodisk. For virksomheter som meldes ut av ordningen på grunn av at de ikke har drift som kvalifiserer lengre så beholdes informasjon i inntil tre år før den anonymiseres.

All personinformasjon som er knyttet til besøk blir anonymisert når en virksomhet blir inaktiv som beskrevet over, og uansett ikke beholdt lengre en fem år før den blir anonymisert.

All anonymisering av informasjon skjer automatisk.

Rettigheter
Enkeltpersoner som er registrert i en av RVO-ordningenes systemer har rett til innsyn i egne opplysninger. De har også rett til å be om at uriktige eller ufullstendige opplysninger blir rettet, slettet eller supplert, eller at behandlingen av personopplysningen blir stoppet. Krav fra den registrerte skal besvares kostnadsfritt og senest innen 30 dager.

Sikring av opplysninger
Alle systemer er beskyttet med kryptert overføring (https/sftp), og innlogging skjer med brukernavn og passord. Systemene er driftet i sikre miljøer iht internasjonale standarder.


Nettstedet rvofond.no


Cookies

Vår nettside benytter cookies (informasjonskapsler), og ved å bruke www.rvofond.no samtykker du i at vi kan sette cookies i din nettleser. Ved å sette en cookie kan vi lagre informasjon om hvordan du navigerer på nettsiden, og gi oss nyttig statistikk som vi bruker til å gjøre nettsiden vår bedre. De fleste nettsteder aksepterer cookies automatisk, men du kan selv velge å endre innstillingene slik at cookies ikke blir akseptert. Velger du sistnevnte kan det medføre at nettsteder ikke fungerer optimalt. Vi lagrer aldri informasjon som kan identifisere deg personlig.

Her er en oversikt over hvilke cookies vi bruker på våre nettsider:

Google Analytics
Formål: Samler informasjon om hvordan besøkende bruker nettsiden. Vi benytter denne informasjonen for å lage rapporter og videre for å forbedre nettsiden. Cookiene samler kun informasjon som er anonym, derav antall besøkende på nettsiden, hvor besøkende kommer fra og hvilke sider de besøker.
Cookie navn: _utma, _utmb, _utmc, _utmt, _utmz,

ASP.NET_SessionID
Formål: Cookien benyttes til å identifisere brukersessjoner på serveren.

Klagerett
Dersom du mener at RVO-ordningenes behandling av Personopplysninger er i strid med relevante personvernbestemmelser har du rett til å sende inn en klage til RVO-ordningene direkte, arbeidssted, Datatilsynet eller annen relevant tilsynsmyndighet.

Kontaktinformasjon
Bygg og anlegg:
Tlf: 21566600 (sentralbord)
E-post: bafondet@arbeidstilsynet.no 

Hotell, restaurant og renhold:
Tlf: 21566605 (sentralbord)
E-post: hrrfondet@arbeidstilsynet.no