Vil du jobbe som regionalt verneombud for byggebransjen?

Vi søker etter en fagkompetent og engasjert person som ønsker å jobbe for å bedre arbeidsmiljøstandarden i byggebransjen. Stillingen er geografisk plassert i region Vest (tidligere Sogn og Fjordane). Arbeidsgiver er Fellesforbundet.
Regionale verneombud (RVO) skal være pådrivere for et godt og sikkert arbeidsmiljø – primært på de arbeidsplassene som ikke har valgt verneombud eller opprettet arbeidsmiljøutvalg, samt for enmannsbedrifter på arbeidsplassene. Ordningen for RVO i bygge- og anleggsbransjen består av 14 ansatte i anleggsbransjen og 15 ansatte i byggebransjen. Ordningen er opprettet av myndighetene i samarbeid med partene i arbeidslivet og finansieres av en årlig avgift alle virksomhetene i bransjene betaler. RVO-ordningen er hjemlet i forskrift og rapporterer til fondsstyret.
De regionale verneombudene i byggebransjen blir oppnevnt av og ansatt i Fellesforbundet. Fondsstyret utarbeider strategi og plan for utøvelse av vervet som regionalt verneombud, og kan instruere de regionale verneombudene.
Mer informasjon om RVO-ordningen finner du her: www.rvofond.no/ba
Arbeidsoppgaver
- oppsøke små og mellomstore virksomheter og veilede om sikkerhet og arbeidsmiljø
- reise på uanmeldte besøk til byggeplasser i regionen
- påpeke mangler, informere om regelverk og foreslå løsninger på arbeidsmiljøspørsmål i samråd med virksomheten og de ansatte
- bidra til at virksomheter etablerer en vernetjeneste som fungerer etter intensjonen
- utarbeide besøksrapport som sendes til virksomhetene etter besøk
- systematisk bruk av RVOs fagsystem
- samarbeide med og tipse Arbeidstilsynet, og ha dialog med andre aktører når det er aktuelt
- ved behov fungere som verneombud på arbeidsplasser som ikke har valgt verneombud eller opprettet arbeidsmiljøutvalg i samsvar med arbeidsmiljøloven
- drive informasjonsarbeid, kursvirksomhet og markedsføring av RVO-ordningen
- bidra til forbundets årsrapport om RVO til fondsstyret
Kvalifikasjoner
I stillingen som regionalt verneombud (RVO) kreves det at du har:
- minst tre års erfaring fra byggebransjen (må dokumenteres)
- minst tre års erfaring som tillitsvalgt, herav av minst to år som verneombud (må dokumenteres)
I tillegg ønsker vi at du har:
- god kunnskap om arbeidsmiljøloven og relevante forskrifter
- gjennomført 40-timers HMS-kurs
- god skriftlig og muntlig framstillingsevne
- gode norsk- og engelskkunnskaper
- god kompetanse i bruk av IKT-verktøy
Personlige egenskaper
- er samfunnsengasjert og har interesse for arbeidsforholdene i byggebransjen
- er initiativrik, nøyaktig og positiv til nye utfordringer
- er selvstendig, strukturert og utviser god forståelse for prioriteringer
- jobber målrettet og systematisk for å oppnå og dokumentere resultater
- har gode kommunikasjons- og samarbeidsegenskaper
- er utadvendt og kontaktsøkende
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Reisevirksomhet er en viktig del av arbeidet, og det er et krav at du har førerkort og disponerer bil.